Across the Universe: The Beatles in India review: All that loving

De Beatles, Rishikesh, muziek en andere herinneringen. Op 10 april 1970 gingen de Beatles uit elkaar en gaven dit bericht uit: “Het is weer voorjaar en Leeds speelt morgen tegen Chelsea, en Ringo en George en John en Paul zijn levend en wel en zeer hoopvol. De wereld draait nog steeds en wij ook en jullie ook. Het wordt pas tijd om je ongerust te maken als het draaien stopt. Niet eerder.” Wel, na meer dan veertig jaar leven wij in een wereld zonder twee Beatles, John en George. Het gaat goed met Paul en Ringo en ze treden op, wat hoopvol voor ons is, en de boeken blijven maar komen.

Ajoy Bose, bekend van zijn biografie over Mayawati (Behenji) en een boek over de noodtoestand in India, herdenkt dat het 50 jaar geleden is dat de band een bezoek bracht aan een ashram in Rishikesh in Across the Universe: The Beatles in India. Hij heeft de beschouwingen over de muziek overgelaten aan de bekendste schrijvers over de Beatles zoals MacDonald (Revolution in the Head).

Er zijn verschillende boekwerken over hun bezoek aan India, en de band en familieleden zoals Pattie Boyd, de eerste vrouw van George, hebben er ook herinneringen over opgehaald. Bose voegt hieraan zijn verhaal toe, dat gaat over waarom en hoe de Beatles naar India gingen, en de invloed die dit had op hun leven en muziek, en is geschreven met behulp van vele reeds beschikbare bronnen en nieuwe interviews. Hij heeft zijn boek opgedragen aan zijn schoonzuster, die als teenager in Rishikesh verzeild raakte toen de Beatles er waren, en in haar dagboek schreef hoe Harrison haar een deken aanbood en zij nee zei, en de rest van haar leven spijt had dat ze niet Georges deken had aangenomen.

De eerste introductie van de Beatles met Indiase tradities en cultuur was op de set van hun tweede film Help! in 1965, toen regisseur Richard Lester India neerzette “als een land van bloeddorstige religieuze sektes en gekke yogi’s.”

George pakte een sitar op de set op en dacht “dit is een grappig geluid.” Die “toevallige” gebeurtenis leidde George naar sitarmaestro Ravi Shankar. Maar zelfs voordat George Shankar zou ontmoeten speelde hij al op de sitar op Revolver, “het eerste album dat de wereld een nieuwe, groeiende Beatles toonde”, tijdens Norwegian Wood, een compositie van John Lennon. De band zou kort daarna horen over transcendentale meditatie en terecht komen in de ashram van Maharishi Mahesh Yogi.

Bose schrijft een fascinerend verhaal over de Beatles en het sluwe commerciële inzicht van de giechelende yogi. Het was muzikaal gezien een productieve fase in India: de Beatles schreven er bijna 40 nummers, waarvan er vele terecht kwamen op de White Album, zoals Dear Prudence. Het boek leest lekker weg, maar mist foto’s van de Beatles in Rishikesh. Maar dat is maar een kleinigheid, en er zijn andere boeken waar ze wel instaan.

(Bron: thehindu.com)

(Vert: Liesbeth te Boekhorst)