Acteerdebuut van ex-Beatle in LENNON’S BANJO

Voormalig Beatlesdrummer Pete Best gaat zichzelf spelen in een gloednieuwe toneelkomedie genaamd Lennon’s Banjo. De voorstelling, geschreven door Rob Fennah, gaat over de zoektocht naar de heilige graal van de popmemorabilia – het eerste instrument waar John Lennon op leerde spelen en dat al zestig jaar kwijt is, maar nu miljoenen op kan leveren voor de gelukkige vinder.

Het toneelstuk speelt zich af in het hedendaagse Liverpool en is gebaseerd op de roman ‘Julia’s banjo’ van Rob Fennah en Helen A. Jones.

Pete zei: “Ik las het boek ‘Julia’s banjo’ een paar jaar geleden en ik vond het een fantastische mix van feiten en fictie over The Beatles en de verdwenen banjo. Het maakte me aan het lachen; echt een leuk verhaal om te lezen. Dus toen ik met Rob Fennah sprak over de toneelbewerking van het boek, zei ik tussen neus en lippen door: ‘ik zou mijzelf moeten spelen!’. En kijk nu eens, nu speel ik mee tijdens enkele opvoeringen. Ik had ze dolgraag allemaal gedaan, maar door andere verplichtingen was dit niet mogelijk. Maar of het nu met mij is of met de acteur die mij speelt, de voorstelling gaat hoe dan ook geweldig zijn!”

Rob Fennah voegde daar aan toe: “Als enorme Beatlesfan was ik compleet verrast toen Pete zei dat hij dit wilde doen. Het hebben van een echte Beatle op het podium is fantastisch, niet alleen voor hen die het geluk hebben kaarten te kunnen krijgen voor de voorstellingen waarin Pete meespeelt, maar ook voor alle spelers en het team. Wat het toneelstuk zelf betreft, ik heb het verhaal gekoppeld aan historisch juiste gegevens, zoals data, plaatsen en gebeurtenissen. Ik wil dat iedereen geniet van dit Beatlesverhaal en, net als ik, naar buiten stapt met idee dat de banjo nog ergens is en wacht tot het gevonden wordt. Het is The Beatles en De Da Vinci Code ineen.”

De optredens van Pete Best zijn op woensdag 25 april om 14.30 uur en om 19.30 uur en op zaterdag 5 mei om 19.30 uur.

Lennon’s Banjo – een van de nieuwe toneelstukken van 2018 waar het meest naar uitgekeken wordt – zal komende lente in première gaan in het Epstein Theatre in Liverpool

Lennon’s Banjo is een productie van Pulse Records Ltd en Bill Elma en zal in première gaan in het Epstein Theatre in Liverpool op dinsdag 24 april 2018 voor een looptijd van twee weken, eindigend op zaterdag 5 mei.

Regisseur is Mark Heller en acteurs die meespelen in Lennon’s Banjo zijn Eric Potts, Jake Abraham, Mark Moraghan, Lynn Francis en Roy Carruthers. Meer acteurs zullen binnenkort bekend worden gemaakt.

Op 9 oktober 1957 werd een jonge John Lennon 17 jaar. Het was de laatste verjaardag die hij samen met zijn moeder Julia zou vieren, want zij kwam de daaropvolgende zomer om het leven bij een verkeersongeval. 2018 is het 60 jaar geleden dat Julia stierf en de banjo verdween.

Het is welbekend dat Lennon van zijn ouders was vervreemd en werd opgevoed door zijn tante Mimi. Hij zei in veel van zijn interviews: “Ik verloor mijn moeder twee keer. Een keer toen ik vijf jaar oud was en zij mij achterliet bij mijn tante Mimi en nog een keer toen ik zeventien was en zij overreden werd door een dronken politieagent buiten diensttijd.”

Het was Julia Lennon die John kennis liet maken met de wereld van de popmuziek door hem rock-n-roll op een banjo te leren spelen die zij had gekregen van Johns opa. Lennon vertelde vaak over hoe hij ertussenuit kneep om zijn moeder te bezoeken die een paar kilometer verderop woonde. Daar zou hij nummers als ‘That’ll Be The Day’ leren spelen. Of zoals hij zei: ”Mam zat daar met een eindeloos geduld totdat ik alle akkoorden onder de knie had.”

Vreemd genoeg verdween de banjo kort na Julia’s dood en sindsdien heeft niemand het instrument ooit nog gezien. Een ding is echter zeker: als het nu weer op zou duiken, ligt de geschatte waarde ervan rond de vijf miljoen pond.

“Het intrigerende mysterie rond Lennons verdwenen banjo en de wetenschap dat-ie op dit moment zomaar bij iemand op zolder zou kunnen liggen, heeft de potentie om overal ter wereld voorpaginanieuws te zijn. De verhaal loopt vloeiend over van fictie naar feiten en ook weer terug om je dusdanig te prikkelen dat je gelooft dat ieder woord waar is.”—Trinity Mirror

Dus waar houden de feiten op en begint de fantasie? Alles zal onthuld worden in deze intrigerende, kleurrijke en snelle komedie met getalenteerde acteurs.

(Bron: broadwayworld.com)

(Vert: Laura Alblas)