Album ‘1’ in spatial audio

Het Beatles-compilatiealbum ‘1’ is door Giles Martin geremasterd voor ruimtelijke audio (’spatial audio’). De zoon van de overleden producer van The Beatles van de band, George Martin, besprak de technologie in een recent interview. Daarin vertelde Giles dat hij een grote fan is van de 360-graden geluidstechnologie die in 2021 door Apple Music is gelanceerd, evenals van Dolby Atmos waarop het is gebouwd, maar hij zei dat het niet altijd “helemaal goed klinkt”.

Hij onthulde dat hij van plan was om het album ‘Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band’, te remasteren, maar is toen aan de slag gegaan met het compilatie-album van de band, ‘1’, dat in 2000 werd uitgebracht. Hieronder vertelt Martin in een gesprek met Zane Lowe van Apple Music over het remasteren van ‘1’ in ruimtelijke audio en hoe zijn vader de basis legde voor zijn interesse in moderne audiotechnologie.

“Mijn vader was een futurist en hield van technologie. Toen ik een kind was, bouwde hij zelf al studio’s. Hij bouwde enkele van de beste studio’s ter wereld, waaronder AIR Montserrat. Dat was één van de meest succesvolle opnamestudio’s in de jaren tachtig. Van Elton John, The Police, Dire Straits, Earth, Wind & Fire tot Paul McCartney … iedereen ging naar die studio.

Hij was altijd op zoek naar manieren om geluid verder te verbeteren”, vertelt Giles. “Zo herinner ik mij dat, toen de cd’s hun intrede deden, hij één van de eerste cd-spelers kreeg en we op een zondag naar het huis van een vriend van hem gingen voor de lunch. Hij had drie cd’s, één van Billy Joel, één klassieke en één van een Japanse artiest. Hij zei: ‘Dit is de toekomst van geluid. De toekomst is nu al aan de gang.’ Hij bracht de cd-speler en de cd’s mee en zei dat deze dingen onverwoestbaar zijn. Hij sloeg een cd tegen de tafel en die brak in zijn hand!

Het punt is: het zoeken naar nieuwe wegen is de sleutel. Het belangrijkste van The
Beatles is dat, toen mijn vader voor het eerst in Abbey Road werkte, hij al zocht naar de beste manier om een ​​perfecte opname te maken. Op opnamen uit die tijd klink het geluid alsof je in een kamer bent.

Met The Beatles creëerde mijn vader iets dat nog niet bestond. Luister maar naar ‘Sgt. Pepper’s’, daarin hoor je de evolutie van geluid. Het is niet alleen de technologie; het is ook verbeelding, dat is de sleutel.” Hij voegde eraan toe dat het remasteren van tracks in ruimtelijke audio niet eenvoudig is, vooral gezien de manier waarop de tracks zijn opgenomen, met apparatuur die destijds natuurlijk het toppunt van technologie was.

“Als ik een kamer in Abbey Road binnenloop, kan ik een viersporenrecorder aanzetten, op ‘play’ drukken en dan kan ik het horen. Ik realiseer mij dat ik een bofkont ben; hoeveel mensen zouden dit niet ook willen doen? En als je dan luistert naar ‘Ticket To Ride’, ‘I Feel Fine’, ‘Day Tripper’, of ‘Paperback Writer’, dan hoor je dat ze echt rocken. Waar je het meest rekening mee moet houden is dat je ervoor moet zorgen dat het niet te verstrooid klinkt.” Hij voegde eraan toe: “Platen worden niet oud, wij worden oud. We worden ouder, platen blijven even oud als op de dag van opname.” Ruimtelijke audio is ontwikkeld om muziek aantrekkelijker en toegankelijker te maken via de nieuwste technische platforms.

(Bron: nme.com)
(Vert: Aad Kuling)