ALLAN WILLIAMS GEEFT BEATLES WEG

Webmasterhet Archief

De Allan Williams Story – The New Theatre, Temple Bar, Dublin.

33 Jaar nadat The Beatles doorbraken groeit hun populariteit nog steeds door nieuwe radioprogramma’s die nog steeds aandacht aan het hele verschijnsel besteden.

Onderwijl trekt in Dublin een musical over Allan Williams, de eerste manager van The Beatles, massa’s publiek. Williams dumpte The Beatles in de vroeg 60er jaren, net op het punt dat ze beroemdheid en fortuin zouden bereiken. Hij gaf ze cadeau aan Brian Epstein- hoewel met de waarschuwing dat die niet te veel van ze moest verwachten en er zeker niet te veel moeite voor moest doen- op drempel van de rock’N’ Roll-tempel. Zijn mislukkingverhaal is een kwart eeus geleden al eens in een autobiografie verschenen, die hij samen met Bill Marshall, een journalist bij The Daily Mirror, schreef. Het merkwaardige, maffe leven dat Williams overkwam na “de op een na grootste zakenblunder”, zoals dezelfde krant het ooit noemde, zal nu weer worden bestudeerd in een nieuwe musical die The Real Fool On The Hill zal gaan heten. Deze musical zal aankomende zomer uitkomen. Men wil proberen de musical te laten spelen in het Everyman Theatre te Liverpol en het dan in augustus te laten samenvallen met de jaarlijkse Beatles Conventie aldaar. Het is een programma van twee uur. Het gaat over het jonge leven van Williams, hij is nu 72, tot aan het moment dat hij de meest beroemde groep ter wereld verloor. Er was afgelopen week al een VIP-opening in de trendy Temple Bar van het New Theatre, te Dublin. Het moet daar 6 weken lopen en het kreeg goede kritieken in de Ierse media van bijvoorbeeld de prestigieuze RTE Morning Ireland Televison en de hoog in aanzien staande krant Irish Times.

De Ierse acteur en dramaschrijver Ronan Wilmot ontmoette Allan Williams en diens vrouw Beryl-waarvan hij al weer 10 jaar gescheiden is- in de vroeg jare n80, toen hij bij het Liverpool Playhouse werkte aan het eerste toneelstuk van Jimmy McGovern: “Liverpool Echoes.”
“We werden behoorlijk goede vrienden en zodoende achtte ik mezelf wel in staatom het verhaal van binnenuit aan te pakken,” lachte Ronan, die ook nog eens onthulde dat het zijn eerste script is. Hij zegt dat het idee voor het stuk, dat The Allan Williams Story- The Man Who Gave The Beatles Away heet, is ontsproten aan de nu al klassieke musical ‘John, Paul, George, Ringo. and Bert.'”Ik was afgelopen Nieuwjaar in Liverpool en het kwam bij me op dat het verhaal van het leven van Allan Williams en hoe hij The Beatles weggaf een geweldig toneelstuk zou kunnen opleveren,” zegt Ronan. Het speelt zich gedeeltelijk af in de Jacaranda Club in Liverpool, waar Williams ooit de eigenaar van was. De rol van de jong Beatles wordt in de musical gespeeld door een band van jonge Ierse muzikanten. Het zijn drie broers. Hun vader, Pearce Butler speelt de rol van de oudere Allan Williams. De Ierse acteur Darren McHugh speelt de jongere Williams. Er zit een hele rij van internationale acteurs in deze musical. Zoals de Nederlandse actrice Martha van der Blij als Astrid Kircherr, de Duitse fotografe die de geliefde was van de noodlottige Stuart Sutcliffe. Verder de Zuid Afrikaanse acteur Garry Lynch als Bruno Koschmider, de eigenaar van de louche nachtclub in Hamburg, waar een gedeelte van het stuk zich afspeelt. En er is ook nog de uit Peking afkomstige actice Secret Huang, die Beryl Williams speelt. De vader van Beryl zelf, kwam uit Shanghai. Toen hij de eerste voorstelling in de Ierse hoofdstad bijwoonde gaf Williams een tranentrekkende toespraak, ondanks dat hij erg nerveus was. Ja, zelfs een beetje bang, want hij had het script niet gelezen en hij wist niet of de band wel goed kon spelen. “Maar het was een aangename verrassing. Ik werd er erg door geroerd. De dialogen zijn groots, zelfs met een Ierse tongval en de band zingt erg goed,” becommentarieerde Williams. Hij zegt dat hij de tranen voelde opkomen toen in het verhaal zijn zorgwekkende kindertijd wat werd uitvergroot, want dat was tamelijk persoonlijk. “Er komt zelfs in naar voren dat beryl en ik naar Parijs gingen, om de jazzclubs daar te bekijken. We besloten iets soortgelijks in Liverpool op te zetten. We noemden de club The Jacaranda, naar een Australische boomsoort. The Beatles traden er zo’n beetje voor het eerst op,” becommentarieerde Williams. Hij woont over de hele wereld nog steeds gebeurtenissen bij die met de Fab Four te maken hebben en dan spreekt hij voor de fans over die onvergetelijke dagen. Ronan Wilmot verklaart: “Ik wilde Allans leven volgen van zijn kindertijd tot de dagen toen hij The Beatles overnam en ze uiteindelijk weer door zijn vingers liet glippen. In de dingen die daarna gebeurden was ik niet geïnteresseerd, want dat weet iedereen zo langzamerhand wel. Het is een wonderbaarlijk verhaal dat zelfs vandaag de dag nog facinerend is. Ik kijk er echt naar uit de musical ook in Liverpool, waar het toch allemaal begonnen is, te starten,” voegde hij er nog aan toe.

(Vert.: Jan Hendrik Breeuwer)