BBC Radio 2: Beatles pop-up radiostation

Het Engelse radiostation BBC Radio 2 gedenkt het feit dat The Beatles 50 jaar geleden de elpee Abbey Road uitbrachten met het opzetten van een pop-up DAB-radiostation dat vier dagen gaat uitzenden. (26-29sep 2019)

Programma’s worden gepresenteerd door bekende Engelsen zoals Gary Barlow, John Bishop, Martin Freeman, Guy Garvey, Giles Martin, Cerys Matthews, Paul Merton, Zoe Ball, Sara Cox en Jo Whiley.

Van 26 t/m 29 september wordt vanuit de Abbey Road Studio’s in Londen uitgezonden en zullen John, Paul, George en Ringo worden geëerd als groep, maar ook als individuele artiesten en als songwriters. Alle live-programma’s worden vanuit de Abbey Road Studio’s uitgezonden. Ook zullen vooraf opgenomen onderdelen te horen zullen zijn, waaronder specials en Beatlesopnamen uit de archieven van de BBC.

Lewis Carnie, directeur van Radio 2: “The Beatles maken een belangrijk deel uit van de Engelse cultuur. Zij inspireerden – en inspireren ook nu nog – artiesten uit alle generaties en brachten muziek voort, die ook nu nog zeer geliefd is. Nu hun elpee Abbey Road 50 jaar oud is, vind ik het geweldig dat Radio 2 de Fab Four in het zonnetje zet met dit vier dagen opererende pop-up DAB-radiostation”.

In het eerste programma, op donderdagmorgen, is Ken Bruce de presentator, met o.a. een ‘PopMaster’-quiz. Later die dag presenteert Jo Whiley een avondprogramma met live-optredens en special guests. Op vrijdag begint de dag met de Zoe Ball Breakfast Show, een special met de titel ‘Friends Round Friday’, met o.a. muziek van Rick Astley. Op dezelfde avond is er het programma ‘Beatles All Request Friday’, waarbij luisteraars verzoeknummers kunnen opgeven. In ‘Friday Night Is Music Night’ is het programma ‘Beatles Orchestrated’ te horen, met presentator Guy Garvey. Begeleid door het BBC Concert Orchestra zingen artiesten als Cerys Matthews, Katie Melua, Level 42’s Mark King en Guy zelf nummers uit het Beatles-repertoire. Op zaterdagmorgen presenteert Dermot O’Leary zijn programma live vanuit Abbey Road, gevolgd door een extra uur waarin hij schrijver Richard Curtis interviewt over zijn recente film ‘Yesterday’.

(Bron: radiotoday.co.uk)

(Vert: Aad Kuling)