Beatles-documentaire filmer Alan G. Parker: Vraag en Antwoord

WebmasterNieuws

Op 8 september is de gloednieuwe Beatles-documentaire It Was Fifty Years Ago Today! The Beatles: Sgt. Pepper & Beyond van BFD in de VS uitgekomen op DVDBlu-ray en VOD, gedistribueerd door The Orchard.

De film richt zich op het jaar 1967, het jaar dat wellicht het meest van doorslaggevende betekenis is geweest tijdens het bestaan van de band, een jaar waarin de band niet langer nummer één stond met optredens, maar in plaats daarvan de bandleden de meest innovatieve studio-artiesten werden, die de grenzen oprekten van wat er in een studio bereikt kon worden.

Er komen zeldzame archiefbeelden in voor die sinds de jaren ’60 niet meer zijn getoond, en zeldzame interviews (hieronder ziet u enkele exclusieve clips).

Best Classic Bands stelde regisseur Alan G. Parker (van o.a. Monty Python: Almost The TruthRebel Truce: The Story of The ClashNever Mind the Sex Pistols) enkele vragen over de film.

Best Classic Bands: Wat maakt uw documentaire anders dan de vele voorgaande documentaires?

Alan G. Parker: Ik denk dat het heel erg voortkomt vanuit passie – ikzelf en een aantal teamleden zijn grote Beatlesfans – dus we waren ons ervan bewust dat met een beetje extra speurwerk we veel zeldzamer materiaal konden vinden dan de voorgaande documentairemakers hadden gebruikt bij de Beatles….. En dat we door veel mensen te interviewen die dichter bij ze stonden, een aantal verhalen konden opgraven die minder waren verteld dan veel van de andere verhalen…. Het is waarschijnlijk de eerste keer dat het achterliggende verhaald van welk Beatlesalbum dan ook zo is uitgediept, en daar zijn we trots op.

BCB: Waarom hebben jullie voor 1967 gekozen om op te focussen? Natuurlijk is daar Sgt. Pepper, maar wat maakte dat jaar nog meer zo speciaal?

AGP: Ik denk zelf dat het een heel complex jaar in hun leven is geweest… Brian Epstein overlijdt, de man die ze beroemd heeft gemaakt. Ze ontmoeten de Maharishi. Yoko komt in beeld. LSD en de cultuur er omheen gaan deel uitmaken van hun leven. De eerste babystapjes worden gemaakt in de richting van hun eigen bedrijf Apple…. Ze stoppen met touren te midden van die totale gekte…. Ik vond het een heel interessante tijd om te verkennen…. Het album was misschien wel de kers op een hele grote taart.

BCB: Wat verraste u tijdens het maken van de film?

AGP: Dat we zoveel verhalen te horen kregen die ik nog nooit eerder had gehoord, en iedereen die me kent weet dat dat een hele prestatie is. Mijn Beatlesboekenkasten zijn net The British Library! Ik lees al over de groep sinds ik een jongetje was, ik ben nu in de vijftig dus ik verwacht niet om nog verrast te worden door de dingen die ik over ze hoor. Maar soms was dat wel zo.

BCB: Hoe behandelt u Epstein’s overlijden in de film en op wat voor manier is dat vanaf dat moment bepalend geweest voor de Beatles?

AGP: Ik denk dat we in onze film zijn dood waarschijnlijk beter behandelen dan iemand ooit eerder heeft gedaan, behalve in een exclusieve documentaire over Brian. We hebben nieuwe informatie gevonden, waardoor volgens mij de mensen nu beter begrijpen hoe zijn laatste weekend is geweest. Ik denk dat, toen Brian overleed in 1967, hij en de Beatles  al een beslissend moment hadden bereikt in hun relatie, met de groep die al niet meer tourde, en de marketing en de hele koopwaar om de groep heen die totaal verschilde van hoe dat tegenwoordig gaat. Beide partijen gingen hun eigen weg. Ik geloof echter absoluut niet dat hij, als hij nog had geleefd, dan op een zijspoor was gezet. Ik denk dat hij een groot deel had uitgemaakt van de Apple-puzzel.

Kijk hierboven naar een exclusieve clip uit de film, waaronder een interview met Epstein uit 1966.

BCB: Wat vindt u van de nieuwe remasters en uitgebreide versies van Pepper? Heeft het iets toegevoegd aan ons begrip over die muziek/dat tijdperk?

AGP: Dat vind ik een moeilijke, want ik bezit honderden Beatles-bootlegs etc. Fragmenten, demo’s, thuisopnames….. Ik vind de grote all-singing, all-dancing Sgt. Pepper box-set ongelofelijk. Maar ik was waarschijnlijk al goed bekend met veel van de inhoud, in tegenstelling tot veel andere fans. Het zal altijd een uitzonderlijk album blijven, ik draai het ontzettend vaak. Het is moeilijk om je favoriete Beatlesalbum te kiezen, omdat het oeuvre  in z’n geheel zo goed is. Maar voor mij staat Sgt. Pepper wel ergens ver bovenaan.

(Bron: bestclassicbands.com)

(Vert: Linda Weller)