Beatles in Japan: Zie de intieme foto’s van hun historische reis in 1966 naar Tokyo

WebmasterNieuws

De spontane foto’s achter de schermen van Shimpei Asai zijn te zien in een pas verschenen boek met beperkte oplage ‘Hello, Goodbye.’

De vorige zomer was het de 50e verjaardag van de eerste en enige keer dat de Beatles concerten gaven in Japan, en  Hello, Goodbye: The Beatles in Tokyo, 1966 , een in beperkte oplage verschenen boek met foto’s van Shimpei Asai, herinnert ons daaraan. Asais beelden, nog niet eerder vertoond buiten Japan, geven een verrassende kijk op de Beatles achter de schermen tijdens hun laatste jaar als live optredende band  – een periode die vastgelegd is in Ron Howards film, genomineerd voor een Grammy, The Beatles : Eight days a Week-The Touring Years.

Asai volgde de groep vanaf hun aankomst op het Haneda vliegveld van Tokyo op 29 juni 1966 tot hun vertrek naar de Filipijnen drie dagen later. Ze gaven daar vijf korte optredens  in de Nippon Budokan. Voordat hij de groep zou fotograferen had de muziek van de Beatles een grote indruk op hem gemaakt. ‘’Ik hoorde de Beatles voor het eerst toevallig op de radio,” herinnert hij zich in een persbericht. ‘’Ik voelde iets wat ik nog nooit eerder had gevoeld. Ik was stomverbaasd. Ik zette de auto aan de kant van de weg en een poosje keek ik naar de bladeren van de bomen die bewogen in de wind.’’

Bekijk hieronder de beelden van Asai, samen met zijn exclusieve herinneringen. Hello, Goodbye,  gepubliceerd in een beperkte uitgave, van 1966 exemplaren, is nu verkrijgbaar bij Genesis Publications.

persconferentie – The Beatles waren gefrustreerd en verontwaardigd over de vele veiligheidsregels die ze moesten volgen.

Beatlemania – Het waren vooral tienermeisjes die dolenthousiast waren over The Beatles.

Budokan – The Beatles brachten een live concert.

(Bron: rollingstone.com)

(Vert: Theo de Wit)