Beatles-producer George Martin: Geheime EDM-pionier?

BFNLNieuws

Twee opgediepte elektronische opnames van producer ‘Ray Cathode’ worden in mei uitgebracht. Sir George Martin staat natuurlijk bekend als producer van de Beatles, evenals van albums uit de jaren 70 van America en Jeff Beck. Maar werkte hij tijdens het begin van zijn carrière eraan mee elektronische muziek populair te maken? Twee aan het licht gekomen opnames, die in mei worden uitgebracht, duiden op een andere, vergeten kant van Martins verhaal.

In april 1962, twee maanden voordat Martin de Beatles zou ontmoeten, bracht een mysterieuze act genaamd ‘Ray Cathode’ een single uit op Parlephone, het label van EMI in het VK. De twee minuten durende instrumentale A-kant, ‘Time Beat’, klinkt als cocktailloungemuziek voor een feestje van robots. De B-kant, ‘Waltz in Orbit’, was zelfs nog meer ritmisch, met een gevoel van surfmuziek uit de ruimte. Het promotiemateriaal laat Martin, destijds de baas van Parlophone, zien op een foto met ‘Cathode’, wat een computer bleek te zijn. (Zoiets als de robot in Lost in Space.)

In werkelijkheid was Ray Cathode een nom de studio voor Martin en de Engelse tv-producer en muzikant van elektronische muziek Maddalena Fagadini. In mei worden die twee nummers uitgebracht op een vinyl EP, een verzamelobject met een beperkte oplage van 100 exemplaren. De release bevat ook remixes van nummers van Sparkle Divison (geesteskind van sfeercomposer William Basinski) en Drum & Lace (ook bekend als de Italiaanse componist van elektronische muziek Sofia Hultquist). Martins experimenteren in de studio begon niet met albums als Revolver en Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band. Zoals hij in 2013 zei: ‘Ik ben iemand die zich snel verveelt, en ik wil niet steeds dezelfde dingen blijven doen. Toen ik eenmaal de baas van het label was verdiende ik niet veel, maar had ik wel de vrijheid om te doen wat ik wilde.’

Als je verwacht muziek in Beatles-stijl te horen, zul je aangenaam verrast zijn. Fagandini beheerde de Radiophonic Workshop, de afdeling geluidseffecten van de BBC, dus ‘Time Beat’ gebruikte een van de instrumentale interludia van een BBC-programma als basis. Studiomusici zorgden voor het slagwerkritme. Met name ‘Waltz in Orbit’ klinkt met zijn voortstuwende keyboards ver vooruit in zijn tijd, als voorloper van platen uit de jaren 90 van dj’s zoals David Holmes en Propellerheads. De verkoopopbrengsten gaan naar Dublab, het non-profit radiostation dat avontuurlijke muziek van over de hele wereld uitzendt.

(Bron: rollingstone.com)
(Vert: Liesbeth te Boekhorst)