Beatlesmanager Brian Epstein wordt geëerd met een standbeeld

Het beeld laat Epstein zien die van zijn platenzaak naar de Cavern Club loopt, aldus de beeldhouwer. Een nieuw standbeeld van Brian Epstein, lopend naar de groep, zou ter herdenking zijn van zijn nalatenschap voor Liverpool, stelt het uitvoerende team.

Het Brian Epstein Legacy Project wil het werk in Whitechapel plaatsen, dichtbij de platenzaak van de impresario. Een woordvoerster zegt dat het werk, gefinancierd via crowdfunding, het eerste in de stad zou zijn dat een LHBT-persoon gedenkt. Beeldhouwer Andy Edwards zei dat de afbeelding van een met flinke pas lopende Epstein past bij de beelden van de Fab Four bij Pier Head. Epstein ontdekte The Beatles in 1961 toen hij ze zag optreden in de Cavern Club, op een korte wandeling van zijn NEMS-platenzaak. Paul McCartney zou hem later ‘de vijfde Beatle’ noemen.

‘Terecht geëerd’
De woordvoerster van het project zei dat door de vijfjarige deal van Epstein met de groep ‘ze professioneler werden en ze niet alleen tot de top van de hitlijsten bereikten, maar ook de top in de culturele geschiedenis.’ Zijn dood in 1967 ‘werd gezien als het begin van het eind van de Beatles’, zei ze. Hij was ook van cruciaal belang voor de carrières van andere lokale acts, zoals Gerry And The Pacemakers, Cilla Black, Billy J Kramer And The Dakotas en Tommy Quickly.

De houding van het beeld past bij de beelden van The Beatles op Pier Head. De woordvoerster zei dat ‘alhoewel zijn seksuele geaardheid niet algemeen bekend was tot na zijn dood, was deze wel bekend bij zijn vrienden en zakenrelaties en moest hij vele persoonlijke uitdagingen het hoofd bieden. Epstein was slechts 32 jaar toen hij overleed. Hij heeft de veranderingen die van invloed hadden kunnen zijn op zijn recht om publiekelijk zijn seksuele geaardheid te uiten niet meegemaakt, omdat de wet een maand na zijn overlijden is aangepast’, voegde ze eraan toe.

Projectleider Tom Calderbank zei dat hij ‘bijzonder opgetogen’ was met de plannen voor het werk. ‘Dit is een hommage aan het harde werken, het enthousiasme en de volharding van ons comité, dat er vijf jaar aan heeft gewerkt om dit doel te bereiken’, zei hij. ‘De familie Epstein heeft ons vanaf het begin gesteund en ik ben blij dat wij hun vertrouwen kunnen terugbetalen door te bevestigen dat Brian eindelijk in zijn geboortestad wordt geëerd.’

Epstein leidde The Beatles van het podium in de Cavern Club naar mondiale supersterstatus. Edwards zei dat zijn ontwerp voor het beeld ‘in dezelfde stijl was als de beelden van The Beatles’. ‘Het relateert aan ze, niet alleen door de lopende houding, maar het verbeeldt de korte afstand die Brian aflegde naar de Cavern Club vanuit zijn NEMS-kantoor, of dat hij de jongens misschien zou treffen bij het water. Hij zou natuurlijk ook onderweg kunnen zijn naar Gerry, Billy, Tommy, Michael of Cilla.’

Kevin McManus, hoofd bij Unesco City Of Music in Liverpool, zei dat Epstein ‘muziekmanagement voor altijd heeft veranderd’. ‘Brian is zo’n belangrijk figuur in de geschiedenis van Liverpool, dat het passend is dat zijn betekenis nu wordt erkend’, zei hij.

Over de aanvraag wordt later dit jaar door de gemeenteraad van Liverpool beslist.

(Bron: BBC.com)
(Vert: Liesbeth te Boekhorst)