Beatlesmedewerker Terry Doran overleden (18 april 2020)

Terry Doran is overleden. Hij was lange tijd actief als medewerker van de Beatles in verschillende hoedanigheden: zo leverde hij bijvoorbeeld sportwagens vanuit de dealer waarvan hij samen met hun manager Brian Epstein eigenaar was, kwam op het sleutelwoord voor hun nummer “A Day In the Life” en was manager van hun publiciteitspoot.

Het nieuws werd gemeld door de bekende Beatleshistoricus Mark Lewisohn, die daarbij geen doodsoorzaak of precieze datum aangaf. Lewisohn schreef dat Doran 80 jaar is geworden; zijn Wikipediapagina geeft aan dat hij werd geboren in 1936, dus zou hij eigenlijk 83 of 84 moeten zijn geworden. Lewisohn schreef dat Doran niet alleen ’the man from the motor trade’ was. De auteur van talloze gezaghebbende Beatlesboeken verwijst daarbij naar die tekst in ‘She’s Leaving Home’ uit het Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band-album.

In de The Beatles Anthology uit 2000 werd John Lennon geciteerd over Dorans bijdrage van één woord aan het lied: “In de krant stond een verhaal over 4.000 kuilen in de straten van Blackburn, Lancashire. Ik wist dat de regel zo moest gaan lopen: Now they know how many holes it takes to ……… the Albert Hall”, maar er ontbrak nog een woord. Het was echt een onzintekst en om de één of andere reden kon ik het werkwoord niet bedenken. Terry kwam op het idee om hier ‘fill’ neer te zetten en dat was het. Ik was de hele tijd op zoek naar dat woord, maar kon ik er niet opkomen. Het is niet zo dat andere mensen je wel eens op een woord of een regel laten komen, nee, ze gooien gewoon het woord naar je toe waarnaar je op zoek bent.”

Doran was met Epstein samen eigenaar van Brydor Cars, de naam was afgeleid van hun namen. Alle vier Beatles waren klant van deze dealer van luxueus ingerichte auto’s. Paul McCartney ontkent overigens dat de inspiratie voor ’the man from the motor trade´ hier vandaan kwam. In het boek ‘Paul McCartney: Many Years From Now’ wordt hij geciteerd: “Het was maar fictie, net als de kapitein in Yellow Submarine, het waren geen echte mensen.”

In zijn tweet over Dorans dood noemde auteur Lewisohn hem ook “vriend van alle Beatles, een vrolijke vent, een joint-roller en een vrolijke tripper”. Na Epsteins dood in 1967 leidde Doran de jonge Apple Publishing Company van de Beatles, een voorloper van hun Apple Corps Ltd. Daar contracteerde hij de Schotse muzikant George Alexander (Young). Alexander was de oudere broer van George Young van de Easybeats, evenals van Malcolm Young en Angus Young, de oprichters van AC/DC. Doran introduceerde Alexander bij verschillende andere muzikanten en die vormden samen de band Grapefruit.

Doran was later kort nog manager van de bekende Mary Hopkin.

Na het uiteenvallen van de Beatles werkte Doran een tijdje voor George Harrison, waar hij zijn landgoed Friar Park in Henley-on-Thames beheerde, evenals het Londense kantoor van zijn Dark Horse Records-label. Pattie Boyd schreef: “Ik ben bedroefd om te horen dat Terry Doran is overleden. Terry was een belangrijk onderdeel van mijn leven in Friar Park en hij stond ook heel dicht bij George.”

Bekijk hierboven een interview uit 1981 met Doran.

(Bron: bestclassicsband.com)
(Vert: Aad Kuling)