Beatlespresentatie Universal Amsterdam: 50th anniversary edition van Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band

WebmasterNieuws

Er is de laatste maanden door Beatlesfanclub al genoeg over gespeculeerd maar op 19 april werd in Amsterdam een verdere tip van de sluier opgelicht over de 50th anniversary edition van Sgt. Peppers Lonely Hearts Club Band. In één vande filmzalen op het Westergasfabriekterrein in Amsterdam werd het album gepresenteerd. Vice-president van Apple Corps Guy Hayden was naar Nederland gekomen om zijn meest prestigieuze project ooit te presenteren.

Het bleek helaas niet mogelijk om Giles Martin naar Amsterdam te halen, maar in een videoverslag legde Martin uit wat het belang was van Peppers:  “Mijn vader zei altijd dat Sgt. Pepper de piek van zijn samenwerking met de Beatles was. Ik durf ook wel te zeggen dat de Beatles nooit beter hebben geklonken.”.

Voor het project werd niet gebruik gemaakt van de mastertapes, maar is teruggekeerd naar de originele opnamebanden. Ondanks hun leeftijd bleken deze tapes nog in dezelfde glorieuze staat te verkeren als destijds. Omdat de monomix van het album als de definitieve versie van het album gezien wordt is deze mix als referentie gebruikt voor een compleet nieuwe stereomix. Dat wil zeggen: in tegenstelling tot de remasters uit 2009 is niet geprobeerd een opgepoetste mix te maken op basis van de bestaande mix, maar is een compleet nieuwe mix gepresenteerd, die met de mogelijkheden van nu gemaakt is. Daarbij is gebruik van zowel oorspronkelijke als nieuwe apparatuur om een zo goed mogelijk resultaat te verkrijgen.

In de eerste berichten werd gesproken over het feit dat Strawberry Fields Forever en Penny Lane aan het oorspronkelijke album zouden worden toegevoegd. Daarvan is echter geen sprake, al zijn nieuwe mixen er van wel in de box te vinden.

In een aantal gevallen wel gebruik gemaakt van outtakes die ook op de Anthologybox te vinden zijn.

Voorts is in een aantal gevallen wel gebruik gemaakt van outtakes die ook op de Anthologybox te vinden zijn, maar daarbij is deze keer gebruik gemaakt van de volledige takes. Daarnaast zijn er nog vele andere outtakes toegevoegd, die ook nog nooit op bootleg verschenen zijn, waaronder een bij toeval teruggevonden take van Lucy in the Sky with Diamonds, waarvan de eerste take ook bij de presentatie gedraaid werd, evenals de eerste (instrumentale) take van With a Little Help From My Friends.

Daarnaast werden een aantal opgepoetste versies gedraaid, waaronder de titeltrack, Lucy in the Sky With Diamonds, She’s Leaving Home, Strawberry Fields Forever en A Day in the Life. We kunnen niet anders dan concluderen dat deze nieuwe remix de muziek nog beter tot haar recht laat komen. Werkelijk elke laag lijkt nog beter naar voren te komen en dit zorgt er bijvoorbeeld voor dat nuances van Ringo beter te horen zijn.

Deze nieuwe editie van Pepper bevat ‘geen samples, vervormde stemmen of andere trucjes’, maar wel ‘een geluid alsof je bij the Beatles in de studio staat’. “Het doel was de band net zo explosief uit de speakers te laten klinken als de popmuziek die vandaag wordt gemaakt.” Aldus Giles Martin. Op de dubbelcd vinden we naast de nieuwe versie van Peppers ook een cd met van elk nummer één outtake in de volgorde van het album, een soort Sgt. Peppers Unplugged, aldus Universal.

In de luxe boxset – voorzien van een 3d-voorkant, een 144 pagina’s tellend boek en extra’s vinden we naast de nieuwe mix van Peppers een tweetal cd’s met outtakes, een dvd en een bluray waarop onder meer de documantaire The Making of Sgt. Peppers van 25 jaar geleden staat én naast de mono- en stereomix van het album, een 5.1 mix van het album. Het oorspronkelijke plan om deze presentatie te laten horen is helaas niet doorgezet maar wel werd duidelijk gemaakt dat de surroudmix – in tegenstelling tot de 1-DVD veel progressiever is en niet alleen ambiance/echo in de achterspeakers bevat.

Verder werd duidelijk dat Carnival Of Light wel overwogen werd voor de outtakes, maar dat men er uiteindelijk toch van af gezien heeft. Daarmee is nog niet gezegd dat de dit stuk – hoewel Hayden, die het stuk gehoord heeft door liet schemeren dat de opwinding in Beatlesland niet opweegt tegen de daadwerkelijke kwaliteit – voor eeuwig op de plank blijft liggen. Of het White Album ook een dergelijke behandeling als Peppers krijgt is nog onduidelijk. Dat lot ligt volledig in handen van Paul, Ringo, Olivia Harrison en Yoko Ono.

– Ron Bulters –