BEATLESS (Zonder Hartslag)

WebmasterBDJ´s Cellar Full Of Remixes, BFNL Columns

In 2016 is een record aantal wereld sterren overleden. Wij hebben velen van deze musici, producers, filmsterren en impresario’s gekend en gewaardeerd.Als er een hemelse ‘Silver Beatles’ Band gevormd zou zijn, met John Lennon (zang, gitaar), George Harrison (zang, lead gitaar), Stu Sutcliffe (bas), Andy White (drums), dan heeft deze hemelse supergroep in 2016 flink versterking gekregen.

In de Remix “BeatLess” op ‘BDJ’s Cellar of Remixes’ belichten we op muzikale wijze welke van de overleden wereld sterren tijdens hun leven een band hebben gehad met de Beatles, of met John, Paul, George of Ringo na de break-up van de Beatles. Dit is geïnspireerd door de Fab4Cast (67), “The Beatles & De Dood In 2016”.

De tekst van BEATLESS
  • De Remix begint met een regel uit Shakespeare ‘s King Lear (Act IV, Scene 6) – gelezen door John Bryning – dat uit I Am The Walrus (op 4m14s) gelicht is. Untimely Death is het thema van deze remix.
  • David Bowie maakte “Fame” met Lennon), in 1975 coverde hij Across The Universe
  • Glen Frey (The Eagles), besloot muzikant te worden toen hij de Beatles had gezien. Bleef niet zonder gevolgen: vergelijk maar eens Oh! Darling met de Eagles song Please Come Home For Christmas.
  • Paul Kantner (Jefferson Airplane), jamde ooit met McCartney. Op 1 November 1968 speelde Jefferson Airplane een concert op het dak van het Shuyler Hotel in New York. Dit concert werd gefilmd. Op 30 Januari 1969 gaven de Beatles hun – gefilmde – concert op het dak van de Apple studios…..
  • Terry Wogan, (BBC), interviewde veel Beatles.
  • Prince speelde een fameuze solo bij de 2004 Hall of Fame Inductions. Overigens gaf hij wel vaker surprise solo’s weg bij concerten van anderen.
  • George Martin, Beatles producent en componist.
  • Tony Barrow was Beatles perschef van 1962 tot 1968. Hij werkte ook voor Cilla Black, Gerry and the Pacemakers, Wings en Helen Shapiro.
  • Carry Fischer maakte een televisie special met Ringo, (“Ognir Rrats”), schreef later een liedje (Bird Song) met Sean Lennon.
  • Henry McCullough was gitarist van Wings, bekend van zijn solo in My Love.
  • Muhammad Ali hield een befaamde fotoshoot met de Beatles. In deze TV documentaire ligt hij op zijn rug en roept iets van “I’m the greatest want zelfs de Beatles komen mij opzoeken!
  • Scotty Moore was gitarist van Elvis, jamde met McCartney.
  • Toots Thielemans, (jazz gitarist), inspireerde Lennon om ook een Rickenbacker gitaar te gaan spelen. Was bijzonder in die tijd om een solid body gitaar te gerbuiken, een hollow body was standaard (zie bijv de Epiphone van Lennon).
  • Al Brodax produceeerde de Yellow Submarine film.
  • Leonard Cohen, fan.
  • Greg Lake (Emerson Lake & Palmer), was bevriend met Ringo en Paul,
  • Sam Leach (impresario) heeft veel heeft gedaan voor de Merseybeat, o.a. concerten van de vroege Beatles. Bij zijn eerste concert buiten Liverpool met de Beatles verschenen er 18 fans……
  • Allan Williams (manager, impresario van de vroege Beatles). Organiseerde hun eerste reizen naar Hamburg. Onderweg stopten ze in Arnhem, waar Lennon een mondharmonica stal uit een muziekwinkel. Is de mondharmonica op Love Me Do afkomstig uit Arnhem?
De muziek van BEATLESS

Wat bijzonderheden over de remix: het is een mash-up van de originele instrumentale track van In My Life, mixed met een orkest versie. Enkele coupletten zijn herhaald, om tijd te maken voor alle overledenen……Het tempo is ook wat vertraagd, het is ten slotte een treur lied. De beroemde piano solo is vervangen door de eerste keyboard solo, waarschijnlijk ook door George Martin gespeeld, nu op een orgeltje. Er is een ‘suitable ending’ gemaakt door de laatste maten te herhalen en tot stilstand te laten komen: de Untimely Death is daar!

In My Life

De muziek in de remix ‘Beatless’ (zonder – hart – slag) is In My Life, een van de meest serieuze Beatles tracks. In My Life verscheen in 1965 op Rubber Soul, gezongen door Lennon. Dat zou er op wijzen dat het lied ook door Lennon geschreven is, maar dat is niet zo zeker. De tekst is wel duidelijk van Lennon, zijn originele handgeschreven tekst is bewaard gebleven. Oorspronkelijk beschreef Lennon een rit met de bus door Liverpool (langs Penny Lane, Strawbery Fields etc.), maar na enige coupletten streepte hij dat door: daarna werd het een liedje over een rit door Lennon’s leven, over de vrienden en plekken die er niet meer zijn. Leek me toepasselijk voor dit Treurlied over 2016.

Het is niet zo duidelijk wie de muziek componeerde: Lennon heeft gezegd dat McCartney alleen een stukje in het midden had bijgedragen, maar McCartney beweert dat hij (McCartney) vrijwel alles bedacht heeft.

Bij veel liedjes kan je met behoorlijke zekerheid zeggen wie het gecomponeerd heeft, op basis van de muzikale inhoud, zowel melodie als akkoorden. In het algemeen gebruikte Lennon melodieën die bestonden uit kleine eenheden, met herhalingen en met een kleine range (verschil tussen de hoogste en de laagste toon). Lennon is een meester in het combineren van het ritme van zijn teksten met het ritme van de begeleidende akkoorden. Ook die akkoorden gaan vaak wat heen en weer, en komen pas echt tot leven in combinatie met de melodie. De melodielijnen van McCartney zijn vaak langer, gaan op en neer over een behoorlijke range, meestal in een soort vraag en antwoord schema. Ook het akkoorden schema is ingewikkelder dan Lennon, met soms een verrassend majeur akkoord waar je mineur verwacht (of andersom).

En In My Life? Zit er mooi tussenin: de melodie lijnen zijn langer (McCartney?), maar ook erg mooi ritmisch (Lennon?). Het middenstukje (though I’ll never lose affection…in my life I loved them all) klinkt mij wel erg McCartney achtig in de oren, met de majeur/mineur wissel. Inderdaad schrijven zowel McCartney als Lennon dit stukje aan McCartney toe. En voor de rest, wie zal het zeggen?

– Bob de Jong –