Wat schreef de Belgische pers vlak voor- en na het verschijnen van Sgt. Pepper? Tim Op het Broek zocht in de archieven van het blad Humo en kwam wat interessante artikelen tegen uit mei en juni van een halve eeuw geleden…
Eigenlijk sluit “Sgt. Pepper” wel aan bij de vorige Beatle-productie, al hebben zij nu de meest uiteenlopende registers van hun talent opengetrokken. The Beatles hebben altijd graag verhaaltjes in hun songs verwerkt. Soms triest en wrang of humoristisch, vaak ook verbinden zij met vrolijke kunstgreepjes de meest verschillende gevoelens. Paul McCartney kan overigens in geen enkele elpee zijn interesse voor gekke vrouwtjes intomen: in ‘Revolver’ schilderde hij ‘Eleanor Rigby’, nu weer komt “Lovely Rita” uit de verf. Rita is een ‘Meter Maid’, oftewel een parkeermeisje, en duidelijk één van die stalen vrouwelijke politieagenten met stoere, onverslijtbare schoenen-met-steunzool-profiel die erop zijn nietsvermoedende chauffeurs te betrappen als ze vergeten geld in de parkeermeter te stoppen. Achter de hautaine koelheid van Rita – femme fatale- ziet Paul echter een sensuele background, en zingt hij in het nummer zijn verlangen uit om haar eens op de thee te vragen. De oorspronkelijkheid van een ode aan een dergelijke vrouw illustreert de onorthodoxe manier waarop The Beatles in “Sgt. Pepper” uitleven. Waar hun inspiratie ook vandaan komt, zeker is dat de grote vier een vernieuwde injectie gegeven hebben die de popmuziek minstens een half jaar zal beheersen.
Beleefheidsnonsens
Op de gekste ogenblikken hebben The Beatles flarden applaus en brokken gebrul tussen hun nummers gegooid, maar alles zo subtiel en met goede smaak dat de muzikaliteit er niet onder lijdt. Er zijn evenwel toch mensen die vooral naar aanleiding van deze versie van “Sgt. Pepper” een vingerwijzing zien dat dit wel eens de laatste elpee van The Beatles kan zijn.
Omdat ze in dit nummer zingen “we hope you have enjoyed the show” (we hopen dat het jullie bevallen is). We kunnen alleen maar hopen dat dit betrekking heeft op déze elpee en iet op hun hele carriere.
Pete Townshend (The Who): “Ze zijn weer een fantastisch! Het rotte was alleen maar dat ik de spullen eerste via Radio London hoorde, en met alle spots en knallen die de Dj’s er doorheen schoten leek het verdomd slecht opgenomen; ik vrees dat het heel wat mensen die (verkeerde) indruk krijgen als ze “Sgt. Pepper” via de piraten horen. In elk geval hebben The Beatles hier eens willen zien hoever ze kunnen gaan zonder de publieke interesse te verliezen. Deze elpee zal ook verschillende mensen ontgoochelen, maar ik vind ‘m overweldigend. Het idee om de tracks aan elkaar te lijmen is iets waar wij ook al aan gedacht hadden, en ik hoop maar dat veel groten The Beatles hier in zullen navolgen. “
Eric Burdon ( The Animals): “Ik duizel nog. Telkens als ik The Beatles hoor zijn ze weer beter dan daarvoor. Ergens hoopt iedereen wel dat hun kwaliteit vermindert, maar dat doet ze nooit. Dit album is gewoon “too much”- wat kan ik nog meer zeggen?”
Tom Jones: “Ik heb de plaat nog niet, en ik heb niet genoeg interesse om ze te kopen. Misschien heb ik wel een paar tracks op de radio gehoord, maar dan toch zonder te weten dat zij het waren”.
Chris Denning: “Wat mij vooral verbaast is dat The Beatles altijd weer zulke melodieuze songs kunnen maken. Al is dit geen vooruitgang voor mensen die wég waren van “Strawberr Fields”
Jeff Beck: “Ik heb de plaat nog niet gehoord en ik hoef ‘m niet te horen ook. Het is mijn genre niet. Geen interesse.”
Simon Dee (Britse DJ): “De elpee is origineel in de ware zin van het woord, en je moet hem dikwijls beluisteren voor je er helemaal “in” komt. “Lucy” is geweldig, “She’s leaving home” zuivere poëzie, en “A day in the life” gewoon onweerstaanbaar. En hiermee hebben The Beatles een hoge vlucht genomen, en dit is gewoon een nieuwe kunstvorm – geen popmuziek meer”.
Alan Blakley (The Tremeloes): “We zijn allemaal fervente Beatlesfans, dus vinden wij alles goed wat ze doen. Ze brengen tenminste nieuwe sounds, en de elpee is gewoon knap. Wel beter dan vorige als geheel gezien.”
Ray Davis (The Kinks): “Ik heb nog maar twee tracks op de radio gehoord, dus kan ik ook niet oordelen over het hele album. “When i’m 64” is een prachtplaat. “Goodmorning, goodmorning” is ook heel goed, al heb ik hier en daar wel een paar boerderij-geluidjes gemist. Kijk, dit zijn alleen maar eerste indrukken, maar mijn eerste indruk van “Revolver” is dit van nu ook nog. Ik ben zeker dat het The Beatles geen bal kan schelen als de songs het niet doen bij hun fans – ze zullen zeggen: “we hebben dit voor onze eigen lol gedaan”.
– Tim op het Broek –