Ben ik een slechte minnaar.

‘Ben ik een arme minnaar, ben ik lelijk?’ Brieven van Eric Clapton onthullen details van de liefdesdriehoek van George Harrison. Veiling van spullen van Pattie Boyd, ex-vrouw van Harrison en vervolgens Clapton, onthult gepassioneerde toenaderingen van rockster.

ma 26 februari 2024
Diep oprechte en onthullende brieven van Eric Clapton aan Pattie Boyd, terwijl ze getrouwd was met George Harrison, zullen op een veiling worden verkocht, waarmee een van de meest beruchte liefdesdriehoeken van de rock wordt blootgelegd.

Boyd was een model en een icoon van het swingende Londen in de jaren zestig. Zij trouwde in 1966 met Harrison nadat zij hem had ontmoet op de set van de Beatles-film A Hard Day’s Night. Ze beweerde dat hij de Beatles-ballad Something voor haar had geschreven, hoewel hij dat later ontkende. Tegen het einde van het decennium begonnen Harrison en Clapton samen muziek te schrijven en Clapton raakte verliefd op Boyd.

In een brief uit 1970, die deel uitmaakt van een groot deel van Boyds bezittingen die van 8 tot 21 maart door Christie’s worden verkocht, smeekt Clapton – met onberispelijk handschrift – Boyd: ‘Wat ik je wil vragen is of je nog steeds van je man houdt, of dat je nog een minnaar hebt. Al deze vragen zijn erg onbeschaamd, dat weet ik, maar als er nog steeds een gevoel in je hart voor mij is… moet je het me laten weten!’ Hij noemt zijn eigen ‘toestand thuis’ ‘een lachertje’: Clapton had een relatie met Boyd’s zus Paula terwijl hij ook een relatie had met de aristocraat Alice Ormsby-Gore. In een gesprek met Christie’s zei Boyd dat ze aanvankelijk ‘dacht dat het een brief was van een rare fan’ en dat ze het zich pas realiseerde nadat Clapton belde.

Een paar maanden later schreef Clapton nog een brief, op een titelpagina die was gescheurd uit een exemplaar van ‘Of Mice and Men’. “Voor alles uit het verleden zou ik mijn familie, mijn god en mijn eigen bestaan opofferen. Ik ben aan het einde van mijn krachten. Ik heb naar de wind geluisterd, ik heb naar de donkere, broeierige wolken gekeken, ik heb de aarde gevraagd om een teken, een gebaar, maar er is alleen maar stilte. Waarom aarzel je, ben ik een slechte minnaar, ben ik lelijk; ben ik te zwak, te sterk, weet je waarom? Als je mij wilt, neem mij dan, ik ben van jou. Als je mij niet wilt, verbreek dan alsjeblieft de betovering die mij aan je bindt. Een wild dier in een kooi opsluiten is een zonde, hem temmen is goddelijk. Mijn liefde is voor jou.”

Hij noemt Boyd “Layla” en dat jaar schreef hij het gelijknamige klassieke rocknummer over haar. Nadat hij een cassetteopname van Layla voor haar had afgespeeld, zegt Boyd: “Ik was verrast door de schoonheid ervan, maar tegelijkertijd voelde ik me schuldig.”

Boyd gaat dieper in op haar gevoelens destijds. “George en ik maakten samen een moeilijke tijd door. The Beatles hadden chaos en onvrede in de band en George gedroeg zich afwijzend tegenover mij. Dan komt Eric steeds naar ons huis en vraagt me om met hem weg te lopen. Nou, dat was verleidelijk, maar ik kon het niet. Het klopte gewoon niet.”

Boyd en Harrison gingen in 1974 uit elkaar vanwege zijn veelvuldige ontrouw. Zij en Clapton zagen elkaar nauwelijks tot halverwege het decennium, toen ze weer contact maakten en uiteindelijk in 1979 trouwden. Hij schreef andere liedjes over haar, waaronder Wonderful Tonight, een liefdevolle ballad geschreven tijdens Boyd’s voorbereidingen voor een avondje uit.

Boyd vertelde de Telegraph dat Clapton haar zijn zegen gaf om de verschillende items te verkopen: ‘Ik dacht: waarom verkoop ik niet gewoon alles en laat ik iedereen ervan genieten. De brieven van Eric zijn zo wanhopig en gepassioneerd, een passie die maar één keer in je leven bloeit, denk ik. Zelfs nu nog, als ik die brieven lees, word ik er vreselijk verdrietig van. Ik heb ze in een koffertje en af en toe kijk ik eens en begin ik te lezen en mijn hart klopt, het maakt een sprongetje, omdat het hartverscheurend is. Ze zijn te pijnlijk in hun schoonheid.”

Elders in de geveilde items bevindt zich een ansichtkaart van Harrison aan Boyd’s moeder in 1964, tijdens een Beatles-wereldtournee, waarop staat: “Alles gaat goed, denk ik, maar ik mis je dochter erg!” In 1971 schrijft hij aan Boyd vanuit New York na een oversteek over zee omringd door, zo klaagt hij, “burgers in smoking”. Op een ander briefje staat: “Pattie, vergeet niet dat ik van je hou”. Er zijn ook talloze andere brieven, handgeschreven songteksten en foto’s van Harrison te koop, plus tekeningen van giraffen en honden, kleurrijke handgemaakte kerstkaarten en een schets voor een fictieve plaat waarin Harrison onder een appelboom zit: ‘Voor mij zegt dat een heel veel over George. Het is zo zachtaardig, zo lief”, heeft Boyd gezegd.

Naast kleding, foto’s en een onzinnige brief van John Lennon aan de bandleden van de Beatles en Clapton’s op maat gemaakte Live Aid-plectrums is er ook een schets van Ronnie Wood, een andere minnaar van Boyd uit deze periode, die de driehoeksverhouding vergroot naar een vijfhoek: Woods eerste vrouw Krissy Findlay was met Clapton uitgegaan, met Wood getrouwd en had vervolgens een affaire met Harrison, voordat Boyd en Wood bij elkaar kwamen voorafgaand aan haar relatie met Clapton. “Ik had iets leuks met Pattie [halverwege de jaren zeventig]”, schreef Wood later in zijn memoires. ‘We gingen vaak naar Paradise Island… Eric en ik hebben altijd een soort van sparring gehad over meisjes die we kenden.’

Bron: The Guardian 26 feb 2024
Vertaling: Albert Braam