De Cavern 60 jaar – 25 aardige feiten over het monument uit Liverpool

WebmasterNieuws

Het bekende punt in Mathew Street wordt op maandag 16 januari 60 jaar en de chefs van de Cavern hebben plannen voor een jaar voor concerten, albums en een nieuw boek.

De oorspronkelijke Cavern, die zich bevond in de kelder van een oud pakhuis werd op geopend door jazz fan Alan Sytner op woensdag 16 januari 1957 –  op de openingsavond was de hoofdrol voor de Merseysippi Jazz Band. Natuurlijk is het vooral bekend als de belichaming van de 60’er jaren en als het kloppend hart van de Merseybeat, en ook als het platform voor één Liverpoolse band in het bijzonder.

De Beatles speelden 292 keer in de Cavern van 9 februari 1960 tot 3 augustus 1963. Maar in de club die gesloten werd in de vroege 70’er jaren en een tiental jaren later herrees was nog meer te doen dan alleen de Fab Four.

Hier zijn 25 feitjes die je misschien nog niet kent:

1.       De inspiratie voor de Cavern bij de opening in 1957 was de Parijse  jazz club, Le
       Caveau De La Huchette.
2.       De Cavern had tot 1967 geen bar met drankvergunning.
3.       Ringo Starr was de eerste Beatle die in de Cavern speelde op 31 juli 1957 met de Eddie Clayton Skiffle Group. De eerste datum van de Quarrymen hier was 7 augustus.
4.       De komediespeler Ken Dodd was de eerste die benoemd werd tot erelid van de Liverpool Cavern Club, in1964.
5.       Paul McCartney bracht een spontaan bezoek in 1968 samen met zijn nieuwe vriendin Linda Eastman. De band Curiosity Shop was aan het repeteren en Paul besloot mee te doen en hielp een handje op drums.
6.       Vandaag de dag zijn er 33 traptreden naar de Cavern en bij de opening waren dat er 18.
7.       De beroemde muur achter het podium was gebaseerd op het werk van de schilder Mondriaan.
8.       In juli 1965 verkeerde de club in financiële problemen en Cavern chef Ray McFall organiseerde een marathonsessie van12 uur om er weer bovenop te komen. Vijfentwintig bands traden belangeloos op om de club te doen voortbestaan.
9.       De Liverpoolse band Supercharge speelde op de laatste avond van de oorspronkelijke Cavern in 1973 en zij spelen op de 60e verjaardag op 16 januari.
10.   Stevie Wonder speelde in de Cavern toen hij 15 jaar was.
11.   Het adres van de Cavern Club is het zelfde als bij de opening in 1957 en bij de sluiting in 1973.
12.   De entree is op precies dezelfde plaats als bij de heropening, na een korte sluiting in 1966.
13.   In 1966 werd de club heropend door regerend premier Harold Wilson.
14.   Suzi Quatro was de laatste belangrijke artiest die optrad in de Cavern Club in de periode 1957-1973.
15.   Duizenden bakstenen afkomstig van de toegangspoort van de oorspronkelijke kelder van de Cavern Club werden verkocht voor £5 per stuk, met een bewijs van echtheid getekend door de vroegere eigenaar van de Cavern Club Ray McFall. De opbrengst van de verkoop ging naar het Strawberry Field kindertehuis.
16.   Voor de Cavern werd heropend in 1984 werd aan meer dan 100 muzikanten uit het Merseybeat tijdperk gevraagd om een handtekening te zetten op de muur achter het podium.
17.   EMI heeft een plaat gemaakt met oorspronkelijke Beatles en Merseybeat tracks om de heropening in 1984 te vieren.
18.   Het uithangbord van de Cavern waaide weg in ging in stukken bij een storm in 1992.
19.   Een van de bands die in 1992 op het toneel stonden in 1992 was een jonge groep uit Manchester genaamd Oasis. Noel Gallagher klaagde er later over dat spelen in de Cavern voor hem een teleurstelling was omdat het ‘’leek op een wijnlokaal’’.
20.   De Cavern Wall of Fame kwam in 1997 bij de 40e verjaardag van de club.
21.   Paul McCartney speelde in de laatste uren van de vorige eeuw met een rock and roll concert op het podium van de Cavern. Duizenden fans waren bij elkaar in het stadscentrum om het concert live te volgen op een enorm scherm in de open lucht. Het concert had een internet publiek van 53 miljoen kijkers.
22.   Op de ochtend na de dood van George Harrison werd in de Cavern een condoleanceboek  geopend dat door meer dan 5000 van zijn fans en bewonderaars werd getekend.
23.   In oktober 2005 traden de Arctic Monkeys met in het voorprogramma The Little Flames op in de Cavern Club. Prijs van de kaartjes: £8. Twee weken later stond hun eerste single nummer 1.
24.   Adele trad op in de Cavern in 2011 en het was voor het eerst dat ze zong in Liverpool, behalve een eerdere auditie bij LIPA.
25.   John Lennons zus Julia Baird is een directielid van de Cavern.
(Vert: Theo de Wit)