Cavern bracht Beatlesweek voor het eerst online

De wereldberoemde Cavern Club in Liverpool verzorgde een online-festijn van optredens voor Beatlesfans over de hele wereld, aangezien het jaarlijkse festival wegens COVID-19 niet door kon gaan. Verslag van Tony McDonough.

De Cavern Club, die momenteel moeite heeft haar voortbestaan te waarborgen, verzorgde voor het eerst online de jaarlijkse Internationale Beatlesweek. Directeur Bill Heckle zei vorige week dat de lockdown wegens COVID-19 de beeldbepalende club in Mathew Street £ 30.000 (€ 33.600) per week kost en dat er 20 personeelsleden ontslagen moesten worden.

De Internationale Beatlesweek zou normaalgesproken de meest lucratieve week van het jaar zijn. Deze week werden er 12.000 Fab Four-fans uit 40 verschillende landen verwacht voor het feest. Het is het paradepaard van de heritage-industrie rondom de Beatles van £ 90 miljoen (€ 100 miljoen). In plaats daarvan vertoonde de Cavern op haar Facebook-pagina optredens van bands en artiesten uit meer dan 30 landen zoals Brazilië, Argentinië, Mexico, de VS, Italië, Japan, Zweden en Zwitserland.

De gratis Virtually Beatlesweek begon op donderdag 27 augustus en liep tot dinsdag 1 september, met meer dan 100 uur vooraf opgenomen optredens als eerbetoon aan de Beatles. De Cavern staat synoniem voor de Beatles, die er 292 keer optraden in het begin van hun carrière. Bill zei: ‘De internationale Beatlesweek is het hoogtepunt van het jaar voor zovele van onze trouwe klanten van over de hele wereld en daarom konden we niet een jaar voorbij laten gaan zonder er aandacht aan te besteden. Nu we niet meer samen kunnen komen op onze normale manier hopen we dat vele van onze internationale vrienden hun eigen virtuele Beatlesweek met ons willen vieren.’

Net zoals zovele bedrijven moest de Cavern Club in maart haar deuren sluiten wegens het coronavirus. De club laat voor Virtually Beatlesweek een beperkt livepubliek toe dat op gepaste afstand zal blijven.

‘De Cavern is vaker gesloten geweest tijdens haar turbulente 63-jarige geschiedenis, maar nog nooit vanwege een pandemie’, zei Bill. ‘We moeten onze bedrijfsactiviteiten aanpassen, maar het is een grote stap om na vijf maanden onze deuren weer te kunnen openen. We hopen ook dat we na de Beatlesweek onze deuren kunnen openen en weer mensen kunnen verwelkomen in de wereldberoemde club.’

Het onlinemuziekprogramma van de Cavern was van 27 augustus tot 1 september en was te volgen op www.Facebook.com/Cavernclubliverpool.  Ten behoeve van de internationale tijdsverschillen wordt het ook nog herhaald. Tijdens de shows kon het online-publiek in contact komen met de Cavern en andere Beatlesweek-fans.

(Bron: lbndaily.co.uk)

(Vert: Liesbeth te Boekhorst)