Concert van Paul McCartney met Wings in de Martinihal. (biijzondere foto’s)

Al bijna veertien jaar is Frits Broekema werkzaam als vrijwilliger bij de Groninger Archieven. Frits attendeerde beatlesfanclub.nl over een bijzonder reportage.

Sinds vorig najaar loopt daar het publieksproject “Het Beeld van Groningen”, waarbij geprobeerd wordt het foto-archief van het Persbureau D. van der Veen te Groningen, dat destijds tussen 1960 en 1980 nauw samenwerkte met het Nieuwsblad van het Noorden, te ontsluiten en op op de beeldbank van de Groninger Archieven te zetten.

Tijdens al het zoekwerk in het archief is er ook een fotoreportage opgedoken van het optreden van Paul McCartney & Wings in de Martinihal te Groningen op 19 augustus 1972. Eén foto uit die reportage is destijds geplaatst bij de recensie in het Nieuwsblad van het Noorden van 21-08-1972, de rest is zover bekend, nooit gepubliceerd.

Het komt erop neer dat uiteindelijk alle negatieven (kleinbeeld- en 6X6-materiaal) worden gescand en -nadat alles is omschreven- als ‘positieven’ op de Beeldbank Groningen gezet. En zo is nu dit optreden van Paul McCartney & Wings ook terug te vinden op de Beeldbank Groningen.

De afzonderlijke beelden en/of stroken-met-beelden kunnen worden gedownload; ze zijn vrij te gebruiken, zolang er maar bij een publicatie de bron (Beeldbank Groningen) èn de maker (Persfotobureau D. van der Veen) vermeld wordt.