De Air Studio’s in Londen, opgericht door George Martin, te koop

Zoals de Financial Times eerder deze week al meldde zijn de legendarische Air Studio’s In Londen te koop. Deze studio’s, opgericht in 1969 door de overleden “vijfde Beatle” George Martin onder de naam Associated Independant Recording Studios, zijn tijdens het 50-jarig bestaan verspreid over meerdere locaties in de stad.

Een zusteronderneming werd in 1979 geopend op het Caribische eiland Montserrat, alwaar vele belangrijke activiteiten plaatsvonden vanaf 1980. Deze locatie werd volledig verwoest door een orkaan die in 1989 het eiland teisterde.

In 1991 verhuisde de hoofdlocatie van het centrum van Londen naar Lyndhurst Hall, een monumentale omgebouwde kerk en seminarie in Hampstead, Noord Londen. Deze werd ontworpen door Alfred Waterhouse, die ook het Natural History Museum in South Kensington ontwierp, evenals de Prudential Building in High Holborn.

De selectie muzikanten die bij AIR opnamen is niet alleen groot maar ook heel divers met namen als Adele, Coldplay, Dire Straits, The Police, Michael Jackson, Mumford & Sons, Stevie Wonder, Eric Clapton en The Rolling Stones.

Vanwege de meest recente verhuizing naar de gigantische omgebouwde kerk met een grote ruimte waar zelfs een heel symfonieorkest geplaatst kan worden met koor is AIR ook een studio voor filmcomponisten. Zo zijn de soundtracks van blockbusters als Alien, The Convenant, The Grand Budapest Hotel, Wonder Woman, Interstellar en Darkest Hour daar opgenomen.

De verkoop, die in handen is van London Bridge Capital, zal zeker belangstellenden aantrekken. Rijke investeerders zullen niet alleen gecharmeerd zijn van zijn rijke geschiedenis maar ook erg geïnteresseerd zijn in de $ 4.000.000 aan apparatuur e.d. die in het gebouw blijven staan.

De controlekamer van Lyndhurst Hall heeft de beschikking over een van de grootste Neve consols – een 96-kanaals geautomatiseerde Neve 88R met SP2-filmpaneel en 48-kanaals Neve “AIR Montserrat” externe voorversterkers voor microfoons. Studio 1 is voorzien van een 72 kanalen Neve/Focusrite desk uit 1980 met meer voorversterkers voor microfoons en GML automatisering.

Studio 2 en 3 zijn mix-ruimten. Studio 2 heeft een 80-kanaals SSL 8000 G olus met Ultimation en Munro/Dynaudio 5.1. monitoring. In studio 3 vind je een 48-kanaals AMS DFC Gemini digitale filmconsole.

Mede-eigenaren Richard Boote en Paul Woolf hebben hun idee geventileerd, waarom tot verkoop is overgegaan. Ze willen jonge mensen de kans geven het complex over te nemen, “Wij zijn in feite een paar oude scheten”, zegt Woolf tegen Billboard. Hij voegt daaraan toe: “We hebben vele jaren hard gewerkt om en rendabel en goed werkend bedrijf neer te zetten, maar er is altijd een weg naar de toekomst en daar is het nu de tijd voor. Er is zeker iemand die jonger is en dezelfde vasthoudendheid heeft als wij, toen we 40 waren. Er komt een moment dat je het moet overdragen aan een andere zeker wanneer je nog in de eredivisie zit.”

(Bron: reverb.com)

(Vert: Toine Gribling)