De Beatles: Paul McCartney doet backstage na elke gig hetzelfde

Paul McCartney treedt al ruim 60 jaar op en nu heeft zijn dochter Mary het eigenaardige eten-en-drinken-ritueel onthuld dat hij na het afsluiten van elke show laat voorbereiden. Zanger/songwriter Paul McCartney heeft gedurende zijn carrière duizenden podia met zijn aanwezigheid vereerd. Van de Cavern Club in Liverpool tot de Royal Variety Performance: Paul heeft talloze nummers gecreëerd en een aantal gigantische shows gebracht. Zijn dochter, Mary McCartney, heeft veel van zijn tournees van dichtbij meegemaakt en tijdens haar jeugd zag ze hoe haar vader zijn hits ten gehore bracht. In een nieuw interview met de legendarische muzikant Paul Weller vertelde Mary over de rituelen na het optreden van het voormalige Fab Four-lid.

Het interview was voor het tijdschrift GQ Magazine en Mary vroeg aan Weller: ”Heb jij een ritueel voor na de show?”

Weller maakte in de jaren 70 naam met zijn punkband de Jam, voordat hij in 1992 een solocarrière begon. De 63-jarige heeft tijdens zijn carrière de nodige mijlpalen behaald, zoals vier Brit Awards, onder andere twee keer voor Beste Britse Zanger. Weller antwoordde: ”Nee, niet echt. Nee”, voordat Mary onthulde wat haar vader Paul doet.

Mary vertelde over Paul: ”Mijn vader neemt een sandwich en een Margarita. Want hij eet niks voor hij op moet. Hij wacht tot daarna.” Een drankje zou Paul zeker helpen rustig te worden na zijn optreden, maar hij heeft eerder al verteld dat hij helemaal hyper wordt voor hij het podium opgaat.

In 2017 sprak Paul met Rolling Stone over zijn ritueel voor een optreden. Hij zei: ”Ik heb een gewoonte tijdens het voorbereiden. Als ik in Japan of Europa ben, krijg ik een uur voor het begin een bericht en dan heb ik er waarschijnlijk al een sessie van 20 tot 30 minuten met een vertaler opzitten, om een paar zinnen te leren zodat ik een beetje contact met het publiek kan leggen.” Paul vertelde verder: ”Maar dan hoor ik dat ik nog een uur heb en dan moet ik een aantal dingen doen. Ik doe wat zaken om op te warmen. Ik doe bepaalde kleine dingetjes die een ritueel zijn geworden. Het waren gewoon een paar dingen om me voor te bereiden voor de show, maar ze zijn een ritueel geworden en als ik klaar ben, ga ik naar de band kijken hoe het met de jongens is en dan hebben we gezamenlijk een klein ritueel voor de show.”

Over wat hij samen met de band doet, zei hij: ”We lopen een paar dingen door. We doen onze samenzangen. We zingen samen en net voordat we op moeten, steken we de koppen bij elkaar en zijn we helemaal klaar voor de show en dat is dat: We zijn er klaar voor. We kunnen op.”

Tijdens hetzelfde interview sprak Paul ook over wat hij meeneemt naar een optreden.

Hij zei: ”Ik neem altijd veel dingen mee die ik niet nodig heb. Ik heb altijd een tas bij me met spullen waar ik verder niet naar omkijk, maar als ik die tas niet meeneem, dan is er altijd iets, een demo die ik iemand wil laten horen, of een script dat ik wil lezen, of een brief die ik wil beantwoorden. Dus neem ik gewoon alles mee. Ik neem een tas mee en verder eigenlijk niks. Soms zijn er vrienden of vrouwen of familie bij ons en dat is leuk, maar behalve vrienden, familie en een tas kan ik niks anders bedenken.”

Tijdens het GQ-interview vertelde Weller aan Mary over zijn eigen ritueel na een optreden.

Hij onthulde: ”Tegenwoordig neem ik een kopje thee. In het verleden zou ik helemaal los gaan, maar dat doe ik nu niet meer, maar als je zo’n optreden hebt dat jouw norm wordt, probeer je dat steeds weer te doen, wat niet altijd mogelijk is, maar dat is wel waar je steeds naar op zoek bent, om die verbinding te vinden. We proberen altijd te streven naar het spectaculaire.”

(Bron: express.co.uk)
(Vert: Liesbeth te Boekhorst)