De boodschap die de Beatles verzonden op de Abbey Road-hoes

Wanneer je luistert naar een bepaalde uithoek op het internet (het begon eigenlijk off-line lang geleden) hoor je een paar interessante theorieën over de Beatles. We laten er hieronder een paar van horen.

Er is maar één ding over Paul McCartney wat je moet weten: Hij is dood.In november 1966, blies hij zijn hoofd op in een auto. Het daarop volgende jaar nam zijn dubbelganger, William genaamd, zijn plaats in
op Sgt. Pepper. (Billy Shears is just another way of saying, “Billy’s here”) Billy Shears is alleen maar een andere manier om te zeggen: “Billy is hier.”

Het is duidelijk. Waarom zou Paul anders een zwarte corsage dragen in de Magical Mystery Tour, terwijl zijn band leden rode droegen? Waarom zou hij blootsvoets lopen op de hoes van Abbey Road? Dat is een
duidelijk teken dat hij dood is. (George Harrison is duidelijk de doodgraver; Ringo is de begrafenisondernemer.) Dan hebben we het nog niet over het feit dat Paul zijn sigaret in zijn rechter hand heeft, op de hoes van de elpee. Iedereen weet dat hij linkshandig was, dus zou hij zijn sigaret in zijn linker hand houden.

Nu even serieus: de “Paul is dood”-samenzweringstheorie gaat op de een of andere manier 50 jaar later nog steeds door en de hoes van Abbey Road wakkert het vuurtje aan. Van de andere kant wilden de Beatles helemaal geen boodschap de wereld insturen met die hoes. Paul zei dat hij blootsvoets was omdat hij geen zin had om schoenen te dragen. Hoewel het hem in het begin overrompelde, had Paul in 1974 wel lol in die samenzwering, in een ‘Rolling Stone’-interview. “Iemand van kantoor belde mij op en zei: ‘Kijk Paul jij bent dood.’ En ik zei: Oh daar ben ik het niet mee eens.’ En ze vertelden:
Luister ze maken er iets groots van in Amerika. Jij bent dood.” Paul antwoordde op de theorie dat zijn blote voeten een teken waren. “Weet je, nou en? Blootsvoets op een mooie warme dag, ik had geen zin om schoenen aan te doen. Dus ging ik zonder schoenen naar die fotosessie.” ( Er zijn ook foto’s van Paul met sandalen uit diezelfde fotoshoot.) Wat betreft die sigaret in zijn rechter hand, zie je op een foto – genomen op 1 Juni 1966 – dat Paul dat zelfs al voor de datum van zijn zogenaamde dood deed. Inderdaad het is normaal dat rokers een andere hand gebruiken.

Om naar de bron te gaan van al die verschillende theorieën, moet je terug naar een radiostation in Detroit (WKNR), waar een beller DJ Russ Gibb meetrok in de samenzwering van oktober ’69. Toen John Lennon een paar weken later hierop wilde antwoorden, belde hij hetzelfde station. John spotte met het idee dat zijn pak ‘religieus’ was. Niemand kon zo geërgerd zijn als John Lennon en hij stelde absoluut niet teleur over het onderwerp van de Abbey Road-hoes en de ‘dood’ van Paul. John ging recht op de bron af door het radiostation te bellen waar de verhalen vandaan kwamen. “Het is het stomste gerucht wat ik
ooit heb gehoord,” zei John. Het was in feite zo idioot dat hij dacht dat degenen van zijn “groter dan Jezus”-samenzwering er weer achter zaten.

Wat betreft zijn witte “priester pak”, was John beledigd (vooralvanuit een modisch standpunt). “Ze zeiden dat ik een wit religieus pak droeg. Ik bedoel maar, droeg Humphrey Bogart een wit religieus pak? Het enige wat ik droeg was eenmooi Humphrey Bogart-pak.”

Misschien draaide de beste theorie om de kentekenplaat van de Volkswagen Beetle op de achtergrond (LMW 28 IF). De “28IF” moest Pauls leeftijd voorstellen, wanneer hij nog had geleefd. Er was maar een
valstrik: Pauls geboortedag was in juni 1942. Hij zou geen 28 worden tot de zomer van 1970 – ongeveer negen maanden na het uitbrengen van Abbey Road.

(Bron: cheatsheet.com)
(Vert: Trix van Twist)