De co-auteur van een controversieel Beatles boek wil de interviews uitbrengen

BFNLNieuws

In 1983 lag het boek ‘The Love You Make’ van Peter Brown en Steven Gaines in de winkel en veroorzaakte nogal wat commotie onder Beatles fans. In een interview met Billboard vertelde Gaines dat hij en Brown tussen de 60 en 80 interview uren hadden voor het boek waar ze aan mee schreven. Ze zijn allemaal gearchiveerd en gedigitaliseerd maar niets van de audio is ooit publiekelijk gehoord en nu zegt Gaines dat hij de tape’s beschikbaar wil stellen voor iedereen die ze wil beluisteren, eventueel door verkoop ( een veiling ) of door donatie ( waarschijnlijk aan een universiteit ). Hij zegt ook dat Brown hem ooit verzekerde dat hij de tape’s nooit zou verkopen.

Diegenen die geïnterviewd werden voor ‘The Love You Make’ — grotendeels — in 1980 zijn Paul McCartney, Ringo Starr, George Harrison, Yoko Ono, Harrison’s eerste vrouw Pattie Boyd Starr’s eerste vrouw Maureen Starkey, Beatles woordvoerder Derek Taylor, Apple Corps manager Neil Aspinall, John Lennon’s eerste vrouw Cynthia, Linda McCartney’s broer en de latere officiële vertegenwoordiger van McCartney John Eastman, Allen Klein, die de Beatles zakelijk overnam nadat manager Brian Epstein overleed en de geautoriseerde Beatles biograaf Hunter Davies plus nog veel meer mensen. John Lennon is er niet voor geïnterviewd.

“Al deze mensen spraken op een informeel level,” zei Gaines over de interview tape’s. “Al deze mensen ….lieten hun ware gezicht zien. Dit is de menselijke kant van het verhaal, inclusief de zakelijke kant. Over heel veel emoties zou nooit gesproken zijn wanneer Peter Brown hen niet had gevraagd met mij te praten.

Veel van de interviews zijn door Brown gedaan, maar Gaines heeft naar eigen zeggen er zelf ook behoorlijk wat gedaan. “Soms ging ik alleen om bepaalde vragen te stellen en Peter wilde niet in verlegenheid gebracht worden, ” zo zei Gaines tegen Billboard.

Brown , die onsterfelijk werd door het Beatles nummer “The Ballad of John and Yoko” (Peter Brown called to say / You can make it OK / You can get married in Gibraltar near Spain”), werd de oprichter en directeur van Apple Corps Ltd. Na het overlijden van Epstein, waarmee hij al heel lang bevriend was. “Toen Brian overleed, nam Brown het min of meer over,” vertelde Gaines. “Hij was niet zozeer de manager van de Beatles maar werd een agent van Apple Corps. Hij was de getuige bij het huwelijk van John en Yoko, en hij kende al deze mensen.” Brown zou later overstappen naar de Robert Stigwood Organization, tegenwoordig is hij voorzitter/CEO bij BLJ Worldwide, een internationaal advies bureau wat hij oprichtte.

Gaines was een top columnist bij de Sunday News in New York, redacteur bij Circus magazine, part-time redacteur bij New York magazine, en de Amerikaanse correspondent voor de Britse popkrant Melody Maker. Hij is ook de schrijver van verschillende boeken, waaronder Heroes and Villains, over de Beach Boys.

Gaines ontmoette Brown voor het eerst toen hij directeur was bij de Robert Stigwood Organization bij een pers conferentie voor een “vreselijke”, van zeer korte duur musical van Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band. Na afloop bood Brown hem een lift aan. “Op weg naar mijn huis zei ik , ” als je ooit een boek over de Beatles wilt schrijven, bel me dan alsjeblieft,” Zo herinnert Gaines zich. Een jaar later ging Brown op zijn aanbod in en Gaines heeft een boekvorm voorgesteld. Ze verkochten de rechten voor The Love You Make in de US voor $250.000 en $200.000 in Engeland ; de rechten voor een paperback brachten $750.000 op, zei hij.

Gaines liet een paar interviews liggen op de grond van de ‘cutting room’, en gebruikte alleen wat nodig was om ‘het verhaal’ te vertellen .”Het idee voor dit boek, mijn idee voor dit boek was om het verhaal van de Beatles te vertellen door de ogen van hun vrouwen, en dat is zo’n beetje wat er gebeurd is,” zei hij. ” Het grootste gedeelte van het boek gaat zeker over relaties. Het boek gaat bewust maar heel kort over muzikale analyses.”

Bij voorbeeld: Gaines zegt dat Brian Epstein’s moeder, Queenie kon zijn homosexualitiet niet accepteren. Op een andere tape, spreekt Gaines met Maureen Starkey over getrouwd zijn met een Beatle. “Zij was gewoon een manicure uit Liverpool, en binnen enkele weken was ze getrouwd met een van de meest beroemde mannen van de wereld,” vertelde hij.

Brown schreef onlangs “A Beatles Confidant Explores The Myth of The Fab Four,( een ingewijde van de Beatles onderzoekt de mythe van de Fab Four ),” een essay ter gelegenheid van de 50ste verjaardag van de Beatles over hun laatste optreden, het concert op het dak ,voor de Financial Times. Volgens Gaines had het artikel een aantal onzuiverheden, waaronder dat de Beatles hebben meegewerkt aan het boek. Ze hebben alleen interviews gegeven, zegt hij. Gaines vervolgt dat de bewering van Brown dat ze “duizenden uren met interviews” hadden, ook sterk overdreven was.

Toen Billboard hem over dit verhaal wilden spreken, schreef Brown in een e-mail, “Het spijt mij maar ik heb besloten niet over Beatles zaken te praten. Ik denk dat ik alles heb gezegd wat ik moet zeggen.”

Gaines zegt dat hij echt wil dat er iets met de tape’s gebeurt. “Ik word 73, ” zegt hij. “Wat gaat er gebeuren met die tape’s ?”

Hieronder een selectie uit de interviews verstrekt door Gaines.

Over het voor het eerst spelen van Sgt. Pepper voor Brian Epstein:
Paul McCartney: “We waren allemaal bij George thuis en we speelden Pepper door. Brian’s opmerking was, ‘Breng het uit in bruin pakpapier.’ Dat was zijn manier om te zeggen dat het heel goed was.”

Yoko Ono over de relatie van de Beatles met de kinderen van Lennon.
Yoko Ono: ” Ik geloof dat Paul altijd heel lief was voor Julian en Cynthia. En ook George en Ringo. Ze waren nooit onaardig voor Cynthia en Julian. Toen ik in beeld kwam stond hen dat tegen want zij zagen John, Cynthia en Julian als familie van hen. Dat is leuk eigenlijk.”

Harrison’s gedachten over de sixties:
Steve Gaines: “Dit is een filosofische vraag — wanneer eindigden de zestiger jaren ?”
George Harrison: ” Wanneer de ’60 jaren eindigden ? Ik weet niet of ze ooit begonnen, echt. Ik denk dat wij nog in de ’50 jaren leefden, dat probeerden we althans. Wij zaten nog in de ’50er jaren want toen begon het — al onze invloeden in muziek en kleding. Wij begonnen om genoeg geld te verdienen zodat we een James Dean spijkerbroek konden kopen, dus we waren onze droom aan het vervullen om net als onze helden uit de ’50 te zijn. Dus de ’60s is alleen handig als naam voor iets. Net zoals de dag in uren te verdelen.”

SG: “Werd de energie niet ergens verdreven ? Het verdween toch niet allemaal ?
GH: Nou, de energie verdween net zoveel als onze hersens… Snap je, de energie vervloog omdat wij groeiden en we vervulden de wensen die we gehad moeten hebben. Zoals ik zei, de ’50s konden de helden van rock’n roll zijn. Gewoon om daar te staan met gitaren. Dat soort wensen om veel geld te verdienen, dat zat in die mix. Ik herinner me als kind van ongeveer 12, dromend van grote motorboten en tropische eilanden en dingen die niets met Liverpool te maken hadden, wat donker en koud was. Ik weet nog dat ik Cliff Richard zag op ‘Lyrical Empire’ en dacht ‘ fuck it, dat kan ik beter.’ Weet je wel, dingen die echt gebeurden.

Ik heb geen idee waarom ik Indiase muziek mooi vond of wat dan ook. Nu weet ik het wel. Het is dat karma ding, weet je, het enige antwoord is aan de spirituele kant te komen…Zoals Krishna zegt, het was onvermijdelijk — er is nooit een tijd geweest dat je er niet was en er zal nooit een tijd zijn waarin je ophoudt er te zijn. Het enige wat veranderd is je lijfelijke conditie. Zoals je kunt zien wanneer er een baby wordt geboren, en het gaat via de kindertijd naar een jonge man — zoals wij allemaal — en we worden man — een oude man — en dan sterven we. En het is dezelfde ziel die het lichaam verlaat als die in het lichaam zat bij geboorte. Het enige wat echt veranderde is de lichamelijke conditie. En dat zijn alleen nog maar een paar minuten uit de 24 uur leeftijdsduur. En om het helemaal te begrijpen moet je zeggen, wanneer we dood gaan is het net zoiets als het credit of debet op je bankrekening wat als een soort karma reactie telt, en wanneer je in je volgende lichaam komt neem je wat je aan credit of debet had weer op. Weet je, karma is zodanig dat het uitgewerkt moet worden.”

(Bron: Billboard.com )
(Vert: Trix van Twist )