De KRO-Radio in de voetsporen van The Beatles (1)

BFNLBFNL geluidsarchief, Ingezonden columns

Verschillende keren dook de KRO-radio in de geschiedenis van The Beatles. Deze keer aandacht voor een bijzondere radionacht in het voorjaar van 1982. Aan de hand van het boek ‘The Man Who Gave The Beatles Away’ van de eerste manager van The Beatles, Allan Williams, treden programmakers van de KRO in juni 1982 letterlijk in de voetsporen van John, Paul, George, Pete en Stu. Niet, zoals nu gebruikelijk is voor een leuk item van zes of zeven minuten, maar zeven volle uren rechtstreeks vanuit Hamburg!

Dat we deze unieke opnames voor het eerst in studiokwaliteit kunnen presenteren (primeur voor de BFNL!) is te danken aan Peter van Bruggen, die mij de uitzending voor dit doel beschikbaar stelde. Ik ken Peter van Bruggen en Marc Stakenburg uit de tijd dat ik zo’n tien jaar geleden bij de KRO-Radio 2-ploeg mocht werken als redacteur en muzieksamensteller van het Theater Van Het Sentiment. Speciaal voor BFNL interviewde ik nu ook nog twee van de drie programmamakers van toen.

In de bijna zeven uur amusante en informatieve radio over de prille jaren van The Beatles hoor je gesprekken met hoofdpersonen die er in 1982 nog net wél waren, maar in het Sankt Pauli van nu verre herinneringen zijn geworden.

Op weg naar Hamburg stopt de KRO-ploeg in Arnhem om de mondharmonica te betalen die John Lennon er gapte toen The Beatles van Liverpool naar Hamburg reisden. De eigenares is de dochter van degene die er begin jaren zestig werkte.

Dit alles met een presentator en een regisseur van de KRO in de studio van de Nord Deutsche Rundfunk (NDR) in Hamburg én verslaggevers Peter van Bruggen en Marc Stakenburg met een zender op de Grosse Freiheit en op Reeperbahn. In de studio zat ook Beatleskenner Hans de Bruin.

De verslaggevers merken dat het Hamburgse nachtleven in twintig jaar nog een stuk rosser is geworden dan in de tijd dat de prille Beatles er rondliepen, maar diverse ooggetuigen zijn er nog steeds te vinden: Horst Fascher, eigenaar van de Star Club is dan nog actief en zelfs de toiletjuffrouw die er in 1960 al was, zit in 1982 nog achter haar tafeltje. Weliswaar in een andere club, maar aan diezelfde Grosse Freiheit.

Peter van Bruggen weet via Horst zelfs Astrid Kirchherr te vinden. Zij was de vriendin van Stuart Sutcliffe, die nog op de bas speelde bij The Beatles ten tijde van hun eerste bezoek aan Hamburg in augustus 1960

Hij verliet de band al snel, maar bleef goed bevriend met iedereen, tot hij in april 1962 vroegtijdig overleed. Astrid heeft nooit aan Beatles-gerelateerde producties willen meewerken. Van Bruggen spreekt haar op de dag voorafgaand aan de rechtstreekse KRO-nachtuitzending. Op de vraag of ze wil meewerken, is het ontkennende antwoord even resoluut als altijd.

Astrid heeft nooit aan Beatles-gerelateerde
producties willen meewerken.

Aanvullend hierop heb ik met twee van de drie programmamakers van toen nog eens teruggeblikt op hun bijzondere uitzending van toen. Vincent van Engelen was de toenmalige KRO-Hilversum III-chef, die zich herinnert hoe hij álle medewerking kreeg van het Hoofd Techniek van de NDR, die een nachtje ‘schuiven’ op de Reeperbahn wel een mooie afsluiting van zijn loopbaan vond. Marc Stakenburg realiseert zich terugblikkend hoe hij de trip als ‘groentje’ beleefde, net afgestudeerd aan de School Voor Journalistiek. Een beetje vergelijkbaar met de manier waarop The Beatles in augustus 1960 Hamburg leerden kennen wellicht?

Peter van Bruggen was in ’82 journalistiek al wat stappen verder dan Stakenburg. Hij schreef over de trip ook nog een sappige reportage voor het tijdschrift Panorama en verwerkte zijn herinneringen aan Hamburgs rosse Beatlesbuurt in 2006 in zijn serie denkbeeldige road trips op Radio 2, Route Du Soleil. Ook die aflevering stelde Peter direct beschikbaar en kun je hier horen.

Veel luisterplezier met de KRO-Hamburgnacht uit 1982, Route Du Soleil uit 2006 en interviews met Marc en Vincent in 2021.

– Edwin Wendt –