De Magische Mysterieuze Reis van Nick, Simon en Kees

BFNLBDJ´s Cellar Full Of Remixes, BFNL Columns

“Als je een fan bent van The Beatles, kun je beter niet kijken naar de nieuwe serie van Nick Schilder, Simon Keizer en Kees Tol, Magical Mystery Tour. Ze reizen af naar Engeland om de plekken te bezoeken waar The Beatles hun carrière begonnen, maar ze weten nauwelijks iets over de geschiedenis of de betekenis van de band. Ze ontmoeten mensen die The Beatles gekend hebben, maar stellen alleen oppervlakkige en onnozele vragen.  Het resultaat is een saaie, ongeïnspireerde en respectloze documentaire die geen recht doet aan de legendarische status van The Beatles.”

Zo begon ik mijn review van Nick en Simon’s Magical Mystery Tour, nog voordat de eerste aflevering van de serie werd uitgezonden op 18 mei. Maar……die eerste versie van mijn review verdween in de prullenbak onmiddellijk na het zien van aflevering 1!

Dit is een zeer onderhoudende ‘fly on the wall’ 6-delige serie geworden.

Met veel plezier en Volendamse humor gaan de Hollandse zangers op hun bijzondere reis door Engeland om de geschiedenis en de muziek van The Beatles te verkennen. Ze volgen de sporen van de boys en onderzoeken wat The Beatles zo uniek en tijdloos maakte. Dit is een zeer onderhoudende ‘fly on the wall’ 6-delige serie geworden die laat zien hoe de drie Volendammers een documentaire over de Beatles maakten. Het eindresultaat, de documentaire zelf, vormt de laatste aflevering; maar deze is mij te serieus gehouden en juist de kleine nieuwtjes ontbreken hier, die ze in de afleveringen ontlokten aan de mensen die de Beatles zelf hadden meegemaakt.

Hun Mysterieuze Magische Reis begint in Nederland, in het pittoreske West-Friese dorpje Blokker: de historische plek waar The Beatles in 1964 hun enige concert in Nederland gaven. Hun avontuur gaat verder in Liverpool, de stad waar alle Beatles hun jeugd doorbrachten. Ze bezoeken de huizen waar de bandleden opgroeiden en logeren zelfs in het huis van de familie Harrison. Een hilarische scène volgt als (meest blonde) Beatles groupies zich voor het Harrison huis verzamelen en Nick ze uitnodigt om met hem de badkamer van George te bezoeken…….

In aflevering 2 ontmoeten Nick, Simon en Kees Colin Hanton en Rod Davis, twee legendes die ooit in The Quarrymen speelden, het schoolbandje van John Lennon dat de basis vormde voor The Beatles. Colin en Rod waren getuige van het historische moment dat John Lennon en Paul McCartney elkaar voor het eerst zagen. Ze spreken ook Chas Newbie, de bassist van de Quarrymen. Chas kan goed vertellen, maar is helaas enkele weken na de opnames overleden. Vervolgens gaan ze op bezoek bij Roag Best, de halfbroer van ex-drummer Pete Best. Zijn moeder Mona was onmisbaar voor het succes van The Beatles, dat maakt Roag ons zeer duidelijk. Ook leuk om het originele plafond van de Casbah club te zien, handgeschilderd door ene John Lennon.

Dan bezoeken ze twee legendarische bars waar de Fab Four regelmatig optraden: The Cavern Club en The Grapes. Ze ontmoeten de radiohost Pete Price, die hen meeneemt naar het Liverpool van de jaren 60 met zijn grappige verhalen over The Beatles. Ze eindigen aflevering 3 met een ontmoeting met Freda Kelly, de voormalige secretaresse van The Beatles, die hen vertelt over haar warme en persoonlijke band met de Fab Four.

In de volgende aflevering ontmoeten ze John’s halfzus Julia, die hen meeneemt naar Strawberry Field, de plek die zo belangrijk was voor John en zijn muziek. Ze vertelt prachtige verhalen over haar broer en hoe zijn moeder Julia hem leerde banjo spelen. Julia was daar best streng in, dat was nieuw voor mij. Het is een ontroerend moment als Nick en Simon een eerbetoon brengen aan John en Paul McCartney door het nummer Eleanor Rigby te zingen, begeleid door een strijkkwartet. Ze staan op de plek waar John en Paul elkaar voor het eerst ontmoetten, een historische locatie voor de popmuziek

Ze interviewen vervolgens Hannah Ewens, een muziekjournalist die een boek heeft geschreven over ‘fangirls’. Ze laat zien hoe deze meisjes en vrouwen hun identiteit en gemeenschap vormen door middel van muziek. Ze bezoeken ook de kapper die zijn eigen salon had in de Apple Tailoring-boutique, maar dat aan niemand mocht vertellen: het zou dan te druk worden! Dan spreken ze met ook nog Jenny Boyd, een van de reisgenoten naar India, waar The Beatles zich verdiepten in de spirituele wereld.

In aflevering 6 zien we hoe Nick sitar leert spelen, een instrument dat George Harrison beroemd maakte in de jaren 60. Hij kreeg les van Jonathan Mayer, een meester in de Indiase muziek, die hem de basisprincipes en de geschiedenis van de sitar leerde. Het geheim van de goede sitarspeler is dat hij zijn rechtersok uittrekt en dan de sitar op zijn voet laat rusten.

Daarna gingen ze naar Odeon Leicester Square, de bioscoop waar Yellow Submarine in première ging. Ze werden vergezeld door David Stark, die er destijds bij was als jonge fan. Hij vertelde hoe hij naar binnen wist te glippen door te zeggen dat hij door Brian Epstein was uitgenodigd. Hij vond een stoeltje naast Keith Richards en pal achter Paul McCartney…….

Tot slot ontmoetten ze Tony Bramwell, de tourmanager van The Beatles, in de Twickenham Film Studios. Daar hebben The Beatles films gemaakt, zoals Help! en A Hard Day’s Night. Nick & Simon speelden daar Hey Jude, in een enscenering die leek op de bekende TV uitzending die daar werd opgenomen. Een mooie afsluiting van hun Magische Reis!

– Bob de Jong –