De man die The Beatles naar Hollywood haalde is overleden

Studiobaas David V. Picker, die zorgde voor het filmdebuut van The Beatles, is afgelopen weekend op 87-jarige leeftijd in New York overleden. Pieker was meer dan een halve eeuw de grote baas van United Artists, Paramount en Columbia.

Hij liet The Beatles kennis maken met Hollywood met de films A hard days’ night en Help! en was verantwoordelijk voor start van de carrière van komiek Steve Martin. Picker was ook degene die schrijver Ian Fleming ervan overtuigde dat James Bond de sprong van de witte pagina’s naar het witte doek moest maken.

MGM Studios tweette: “Wij zijn verdrietig te horen dat een lid van onze United Artists familie is overleden” en beschreef hem als een echte visionair. In 1964 zorgde de film A hard days’ night voor de beweging van The Beatles van de hitparades naar de bioscopen; het jaar daarop verscheen met Help! een tweede filmparodie. Picker startte zijn loopbaan in 1956 bij United Artists, de studio die in 1919 werd opgericht door D.W. Griffith, Charlie Chaplin, Mary Pickford en Douglad Fairbanks.

(Bron: BBC.com)

(Vert: Aad Kuling)