De muzikaal en tekstueel briljante George Harrison song ‘While my guitar gently weeps’

Ter gelegenheid van het feit dat 50 jaar geleden het legendarische album ‘White Album’ van The Beatles uitkwam, belicht de snel-sprekende muzikant 12Tone wat die song van Harrison nu zo ongelooflijk briljant maakt. Daarbij wijst hij allereerst op de dalende baslijn in het intro. Daarna op de stem die in het begin van de tekst passief klinkt, maar actiever wordt wanneer aan het eind van het couplet de titel wordt gezongen. Ook aan de orde komen het gebruik van ingewikkelde zaken als de functionele harmonie, de parallelle modulatie en de heterophonie in de gezongen gedeelten van het nummer.

Het is 50 jaar geleden dat het White Album werd uitgebracht! Dit allerbekendste Beatles-album is waarschijnlijk één van de meest belangwekkende albums in de geschiedenis van de popmuziek en zeker één van de meest belangrijke in de rock and roll. Om dit feit te vieren zochten wij samenwerking met Apple Corps – het label waarop het album werd uitgebracht – en namen we één van de bekendste classics van het album onder de loupe: ‘While my gitaar gently weeps’. Dit is echt één van de beste songs van The Beatles, dus volop reden om er eens goed in te duiken.

(Bron: laughingsquid.com)

(Vert: Aad Kuling)