De ontroerende brief van Paul McCartney aan de zoon van Harry Nilsson

Zak Nilsson, oudste zoon van zeven kinderen van de overleden zanger Harry Nilsson, postte op 16 februari op zijn social media dat hij een brief van Paul McCartney had gekregen. De voormalige bassist van de Beatles had gehoord dat Nilsson een kankerbehandeling ondergaat. De brief was van 4 februari.

“Ik kreeg onlangs een brief van Paul McCartney. Hij had gehoord dat ik kanker heb en stuurde een briefje. Het ontroerde me dat Harry’s vriendschap zoveel voor Paul betekende”, schreef Nilsson op Facebook.

De tekst van McCartneys brief:

“Paul McCartney hier. Steven Kalinich schreef dat je binnenkort chemo moet ondergaan, dus stuur ik je dit briefje om je een hart onder de riem te steken en te zeggen dat je sterk en positief moet blijven.

Ik was zo bevoorrecht je vader te hebben gekend, een geweldige man en een groot talent. Ik wens je heel veel succes met de behandeling. Mijn vrouw Nancy moest het jaren geleden ook doorstaan en heeft het volgehouden, ook al haatte ze het. Ze is nu genezen en voelt zich goed, met uitzondering van het feit dat ze nu met mij getrouwd is!

Ik zend je de allerbeste wensen toe. Veel gezondheid. Groet, Paul.”

Nilsson stuurde mij een mail dat hij en McCartney elkaar, voor zover hij wist, nog nooit hadden ontmoet. “Nee, jammer genoeg hebben we elkaar nooit getroffen. Harry wilde dat wel graag, maar het is er nooit van gekomen. Maar Paul weet wel van mijn bestaan af. Hij en Linda en Harry en mijn moeder Diane gingen eind jaren 60 met elkaar om”, schreef hij.

“Er is een opname dat Paul ‘Blackbird’ speelt voor Harry en m’n moeder, samen met Linda in een hotelkamer, voordat de White Album werd uitgebracht. Harry zong ook mee. Dus Paul weet dat ik ben geboren. Misschien dat we elkaar hebben getroffen toen ik een baby was, maar daar heb ik geen herinneringen aan.”

Stephen J. Kalinich, die contact opnam met McCartney, is een spoken word artiest en medeauteur van diverse nummers van de Beach Boys. Hij schreef ook mee aan “A Friend Like You”, dat Paul McCartney met Brian Wilson zong op Wilsons soloalbum Gettin’ In Over My Head. Recenter heeft hij samengewerkt met Brian May, Steve Cropper en Keith Reed, en hij geeft nog steeds optredens als spoken word artiest. Via mail vertelde hij ons waarom hij McCartney informeerde.

“Ik heb hem een berichtje gestuurd omdat het een ernstige zaak is en ik dacht dat Paul het wel wilde weten dat het niet goed ging met Harry’s oudste zoon Zak. Het was een persoonlijk bericht. Ik dacht dat Zak er baat bij zou hebben, maar ik weet wel dat daarvoor meer nodig is dan dit”, zei hij. “Ik voel altijd genegenheid en vriendelijkheid en dacht dat Zak daar wel bij zou varen. Ik geloof dat we op aarde zijn om elkaar te helpen.

Maar hiervoor moet je Paul bedanken. Ik wist van niks totdat Zak de brief postte. Paul is geweldig en ik zou hem overal mee willen helpen. Ik heb zo’n 50 jaar geleden een brief aan Paul geschreven die ik nooit op de bus heb gedaan. Jaren later zong Paul mee op ‘A Friend Like You’, dat ik samen met Brian Wilson heb geschreven en mede heb uitgebracht.”

Hij zei nog: “Het “Pepper’-album is fantastisch. In die tijd maakten Brian en ik A World Of Peace Must Come, Kalinichs album dat door Brian Wilson in de jaren 60 werd geproduceerd en pas in 2008 werd uitgebracht.”

Hij heeft ook Harry Nilsson en leden van de Beatles ontmoet.

“Brian nam me jaren geleden mee naar Harry. Harry was ontzettend aardig tegen me. Ik was pas in de stad en Harry nam me overal mee naartoe, net zoals Brian, en liet me met iedereen kennismaken. Tijdens mijn eerste maanden onder contract bij de Beach Boys gingen we naar de 94th Air Force Squadron. Ik droeg een paar gedichten voor aan Harry. Hij vertelde over Paul en de andere Beatles. Ik was ook geboekt om de Maharishi-tour te openen in de sixties en de Beatles te ontmoeten. George had over me gehoord en was aardig. Ik hou van het Love-gedeelte van de Beatles. Zij schonken de wereld plezier en liefde en dat wil ik ook doen.”

Nilsson zei dat de brief van McCartney hem had gesterkt. “Ik vind het gewoon geweldig dat Paul de moeite nam om contact op te nemen terwijl we elkaar nooit ontmoet hebben, puur vanwege zijn vriendschap met Harry”, schreef Zak Nilsson. “Het heeft me zeer ontroerd.”

(Bron: medium.com)

(Vert: Liesbeth te Boekhorst)