De Oorsprong van McCartney ’s “My Carnival”

BFNLBDJ´s Cellar Full Of Remixes, BFNL Columns

Ik vind het altijd mooi om te ontdekken waar de Beatles inspiratie hebben gevonden voor hun liedjes. En soms grenst die inspiratie aan het schenden van andermans rechten: voorbeelden zijn Harrison in de problemen met My Sweet Lord versus He´s So Fine, Lennon die de advocaten van Chuck Berry boos maakte over Come Together, en McCartney.

Het lijkt erop dat ik geen goed voorbeeld heb van McCartney die de grens overschrijdt wanneer hij andermans muziek gebruikt; wel zijn er enkele lichte vergrijpen. Zo had hij wat moeite met de originaliteit van de zin “Ob la di, ob la da” en kocht de vermeende bron af. En hij heeft voor de grap Chuck Berry’s ‘Back in the USA’ nageaapt in zijn eigen “Back in the USSR”, maar dat is het dan ook. McCartney is vrij openhartig over het feit dat hij door een hele reeks muzikanten wordt beïnvloed, maar is – voor zover ik weet – nooit van kopiëren verdacht. In feite neemt McCartney veel voorzorgen om onbedoeld kopiëren te voorkomen, zoals geïllustreerd door zijn aarzeling om Yesterday uit te brengen; hij was bang dat hij de melodie ergens had gehoord.

Enige tijd geleden hoorde ik het liedje “Hey Little Girl” van Professor Longhair. Professor Longhair was een zanger-pianist uit New Orléans. Hij mengde Afro-Cubaanse ritmes met rythm and blues. Zijn karakteristieke ritme is bekend als ‘Longhair ‘s Blues Rumba’. De piano in de rumba-boogie “Hey Little Girl “maakt gebruik van dit ritme.

Dit nummer heeft niets te maken met Hello Little Girl, het eerste nummer waarvan bekend is dat het geschreven is door Lennon. Maar het deed me wel denken aan de stijl van songwriting van McCartney. Ik voelde dat er enige invloed van Hey Little Girl kon zijn op Hey Jude (meer dan alleen de “Hey” ..), maar kon het niet exacter vaststellen. En toen hoorde ik het nummer “My Carnival”, op McCartney & Wings re-release van Venus & Mars. De muziek en melodie van My Carnival is een exacte kopie van Hey Little Girl!

In de remix in BDJ’s Cellar kun je dat zelf bevestigen.

Waar en hoe pikte McCartney dit nummer op van de nogal obscure Professor Longhair? Henry Roeland “Roy” Byrd (19 december 1918 – 30 januari 1980), beter bekend als professor Longhair, was een New Orléans blueszanger en pianist. De eerste opnames van Longhair werden gemaakt in de Hi Hat Club, waar een simpele opnamestudio was opgezet. Vier nummers werden uitgegeven op het kleine Star Talent-label als “Professor Longhair and his Shuffling Hungarians”, inclusief Hey Little Girl (1949). Hij is vooral bekend om zijn liedje “Mardi Gras in New Orléans”, dat vrijwel dezelfde akkoorden en melodie heeft als Hey Little Girl. Er is bewijs dat Mardi Gras werd uitgevoerd door McCartney (te vinden op MoMac’s Hidden Tracks Vol.9 and Complete Cold Cuts). McCartney heeft dit nummer nooit in een concert gespeeld. Dus waar heeft McCartney ‘Mardi Gras in New Orléans’ gehoord?

In 1975 vloog Wings naar New Orléans om hun vierde album “Venus en Mars” op te nemen. En op Mardi Gras Day, 11 februari, mengden Paul en Linda McCartney zich in de feestvreugde, vermomd als clowns.

McCartney werd later in een interview gevraagd welke muzikanten hij tijdens zijn bezoek aan New Orléans in 1975 had gehoord: “Nou, we zagen professor Longhair spelen. En hij is de beste. Hij is een klassieker. Ik hou van hem.”

Wings nam “My Carnival” op in Sea-Saint de dag na Mardi Gras. De piano, het ritme en de zang van het nummer zijn een kopie van de muziek van professor Longhair ‘s Mardi Gras en ook van Hey Little Girl.

Venus en Mars bereikte in vele landen nummer 1. Het originele album bevatte “My Carnival” niet. Was McCartney bang dat hij misschien auteursrechtelijke problemen zou krijgen? Vijf jaar na de dood van Professor Longhair bracht McCartney ‘My Carnival’ wel uit, als de B-kant van ‘Spies Like Us’ (titelnummer voor een Chevy Chase/ Dan Aykroyd-film in 1985). In 1993 werd Venus and Mars geremastered en opnieuw uitgebracht op een compact disc als onderdeel van “The Paul McCartney Collection “series; My Carnival werd hierop uitgebracht als een bonusnummer.

Dus daar hebben we het, duidelijk bewijs dat McCartney anderen heeft gekopieerd; we moeten opmerken dat het label van de single zegt: “Opgenomen in New Orléans en opgedragen aan Prof Longhair”. En dat is een understatement!

– Bob de Jong –