De Pan Am Boeing 707 die ”Beatlemania” naar de VS bracht

In de jaren 60 tierde Beatlemania welig. Wereldwijd waren fans geobsedeerd door de Beatles gedurende hun record brekende opkomst in de muziekindustrie. 57 jaar geleden ging de groep in Londen aan boord van een Boeing 707 van Pan American World Airways, vlucht 101 naar de internationale luchthaven John F. Kennedy. Deze trip was de eerste van de band naar de Verenigde Staten.

Een grootse tour
De Beatles hadden van 7 tot 22 februari 1964 een overvolle agenda. Ze traden op in het Coliseum in Washington en Carnegie Hall in New York. Daarnaast traden ze twee keer op tijdens de Ed Sullivan Show, waar 70 miljoen mensen naar keken.

Volgens AeroTime Hub kwamen John Lennon, Paul McCartney, George Harrison en Ringo Starr om 13:20 uur aan op JFK New York, en werden ze verwelkomd door 4000 fans en 200 journalisten. Het vliegtuig dat deze mijlpaal mogelijk maakte, was een Boeing 707-331 met registratienummer N704PA. Op de kenmerkende Pan Am-wijze had het vliegtuig de bijnaam Jet Clipper Defiance.

Het juiste vervoer
Het viermotorige straalvliegtuig had vier man bemanning: de piloot, de co-piloot, de navigator en de boordwerktuigkundige. De vleugel van de 707-331 is opvallend anders dan de oorspronkelijke 707-120-serie. Deze was langer en had andere kleppen en spoilers. De motoren waren verder buitenboord bevestigd. De verticale vin was groter en het horizontale staartvlak had een grotere spanwijdte. Er was ook een verticale vin om de longitudinale stabiliteit te verbeteren.

Door de Pratt & Whitney JT3D-3-turboventilatormotoren van de 331 bereikte deze maximaal 4298 mi (6920 km) bij een snelheid van maximaal 552 mph (889 km/u).

Alles bij elkaar zou de 707 de manier waarop mensen over de wereld reisden veranderen. Dit vliegtuig van Boeing zou in eerste instantie worden ingezet op middellange afstandsroutes. Maar het werd al snel gebruikt voor transcontinentale en transatlantische missies. Boeing leverde 856 707’s af van 1957 tot 1994 in diverse variaties.

Registratie N704PA had serienummer 17683 en vloog voor het eerst op 3 maart 1959. PlaneLogger stelt dat het eerste vliegtuig een jaar later bij de Pan Am’s holding kwam. Het werd vanaf maart 1972 beheerd door World Airways, en keerde in december van dat jaar weer terug bij Pan Am. Die gaven het in maart 1973 door aan Vietnam Air, en namen het in augustus 1975 weer terug. Aan het eind van dat jaar werd het vliegtuig uit de vloot gehaald nadat het bij Aerotron AC was gekomen.

Tijd om terug te gaan
Aan het eind van de tour van de Beatles was Jane Luna Euler stewardess bij Pan Am, en zij werd gevraagd te werken tijdens de terugreis van de Beatles naar London op 22 februari. Op de luchthaven zag ze hoe duizenden fans achter dranghekken stonden te schreeuwen.

”Het lawaai was onvoorstelbaar. Het medisch personeel stond in doorgangen die tussen de dranghekken waren gecreéerd om de fans die waren flauwgevallen of overenthousiast waren omdat ze de Beatles zagen ertussen uit te halen. Degenen die waren flauwgevallen, zowel meisjes als jongens, werden via vele handen overgedragen naar de doorgangen”, zei Euler, zoals opgetekend door The Pan Am Historical Foundation.

”Toen we het vliegtuig ingingen, wachtte ons daar nog een onvergetelijk aanzicht. De gehele eerste klas lounge stond vol met honderden, duizenden cadeaus van diverse pluimage: grote bloemstukken, boeketten, tekeningen en schilderijen van een favoriete Beatle, gebak, geschreven eerbetonen en gedichten, en andere eerbetonen van hun fans. Het was een verbazingwekkend assortiment items.”

Euler voegde eraan toe dat de bandleden erg beleefd en prettig in de omgang waren tijdens de vlucht, en ze ondanks dat ze aan het relaxen waren met een cocktail van Scotch en melk, ze handtekeningen uitdeelden aan degenen die daar om vroegen.

Een ongeëvenaard nalatenschap
Deze trip over zee zou een langdurige indruk op de muziekindustrie achterlaten. Sterker nog: de gehele popcultuur werd gerevolutioneerd.

”De eerste Amerikaanse tour van de Beatles liet grote indruk achter op het cultureel geheugen van het land. De Amerikaanse jeugd stond op het punt te breken met het rigide culturele landschap van de jaren 50, en de Beatles met hun uitgelaten muziek en goedaardige rebellie waren de perfecte katalysten voor de verandering”, stelt HISTORY.

”Hun singles en albums verkochten miljoenen platen, en op een bepaald moment in april 1964 waren alle vijf bestverkochte singles in de VS van de Beatles. Tegen de tijd dat de Beatles in augustus hun eerste speelfilm A Hard Day’s Night uitbrachten, was Beatlemania een epidemie in de hele wereld. Later die maand gingen de vier jongens uit Liverpool weer terug naar de Verenigde Staten voor hun tweede tour en speelden ze in het hele land in uitverkochte arena’s.

Een unieke tijd
Meet the Beatles! was het tweede album dat de Beatles in de VS uitbrachten. Het kwam binnen op nummer 92 in de hitlijst in de week eindigend op 1 februari 1964. Twee weken later stond het op nummer 1 en bleef daar elf aaneengesloten weken staan.

De Beatles waren al populair voordat ze in de VS aankwamen. Maar nadat ze met de Boeing 707 van Pan Am hun eerste bezoek aan het land hadden gebracht, stond hun tegenwoordigheid voor altijd vast. Deze gebeurtenis was een van de duizenden herinneringen die in het midden van de 20e eeuw zijn ontstaan dankzij Pan Am.

(Bron: simpleflying.com)
(Vert: Liesbeth te Boekhorst)