De verjaardag van Paul

WebmasterNieuws

De Beatle is afgelopen zondag 75 jaar geworden.  Een testament van tijdloze muziek die zijn oorsprong vindt in de kracht en de vooruitzichten van de jeugd.

Toen Paul McCartney 16 jaar was schreef hij ‘’When I’m 64.’’ Uiteindelijk kwam de song terecht op de Beatles lp “Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band,’’ een album dat een mijlpaal was en dat 17 dagen voor zijn 25e verjaardag uitkwam. Begin volgende maand vertrekt McCartney voor een tour door de U.S. die begint één dag voor de 60e verjaardag van de eerste ontmoeting tussen de 15 jarige Paul en de 16 jarige John Lennon bij een kerkfeest in Liverpool.

McCartney werd 18 juni j.l. 75  – de laatste mijlpaal voor een grote naam in de muziek die vroeger te jong leek om een gevoelig liedje te schrijven over ouder worden en die nu wellicht te oud lijkt om avond aan avond shows van drie uur met rockmuziek te spelen. Maar McCartney bouwde een legendarische carrière op in weerwil van leeftijd en verwachtingen.

De komst van de Beatles en de Beatles rage die volgde  liet de kracht en de toekomst van de jeugd in de popcultuur en ver daarbuiten zien. De duurzaamheid van de band –onlangs nog aangetoond door record brekende streams op Spotify en de herrijzenis van ‘’Sgt. Pepper’’ in de hitlijsten –onderstreept de tijdloosheid van hun werk en aantrekkingskracht.

Dat McCartney en Ringo Starr, die volgende maand 77 wordt, nog blijven touren en nieuwe albums blijven maken terwijl ze gemakkelijk met pensioen konden gaan op het eiland Wight of waar ze maar willen zegt veel over de levenskracht die uit hun geweldige muziek spreekt. McCartney en Starr halen uit hun optredens evenveel plezier als talloze fans van alle leeftijden. De nog levende Beatles spelen ook voor Lennon en George Harrison  die beiden stierven voor hun tijd gekomen was.

Zelfs met het lange verleden  van de ‘’many years from now’’ uit ‘’When I’m 64’’ lijkt McCartney voorbestemd om zijn songs, oud en nieuw, te blijven spelen.

De Beatles bestaan voort  in een vliegtuig waar verleden en heden in real time in elkaar overgaan, met elke ontdekking en herontdekking van hun vroegere werk. Gedenkdagen en verjaardagen bieden een welkom excuus niet allen om te luisteren, maar ook om het nooit-eindigende verhaal te vieren van de Beatles en Paul McCartney.

(Bron: nbcnewyork.com)

Vert: Theo de Wit)