De werktitels van de beroemdste Beatles-songs

BFNLNieuws

Elke iconische rockband is ooit bij nul begonnen. Het maakt niet uit hoe ‘larger than life’ ze lijken als ze aan het opnemen zijn of een stadion platspelen, elke rockband heeft bij het schrijven van nummers hetzelfde uitgangspunt: ze worden eerst in grote lijnen uitgewerkt, om later verder verfijnd te worden.

Dat betekent herschrijven totdat je op iets goeds uitkomt. Al in de late jaren 1950 zetten John Lennon en Paul McCartney hun tanden in het zelf schrijven van liedjes, waarbij ze altijd ‘Another Lennon/McCartney Original’ in hun schoolboeken schreven als ze aan een volgend nummer begonnen.

Al werkten Lennon en McCartney ook onafhankelijk van elkaar, toch creëerden ze pas magie wanneer ze als team werkten. Van het eerste nummer van de band, ‘I Saw Her Standing There’, was de oorspronkelijke werktitel ‘Seventeen’, ontleend aan de regel waarin McCartney over de leeftijd van zijn vriendin zingt. Terwijl de werktitel beknopter was, biedt ‘I Saw Her Standing There’ wat meer intriges, waardoor je wat dieper graaft naar waar McCartney het over heeft.

Vanaf de eerste dag begreep McCartney hoe belangrijk het is om precies de juiste songtitel te hebben, of zoals hij zelf uitlegde: “Als je een goede titel hebt, ben je al halverwege. Wanneer je je nummer de titel ‘I’m Heading Out to Party With You Babe’ geeft zullen mensen knikken, maar als je komt met een titel als ‘Eight Days a Week’, zijn mensen echt geboeid.”

Wanneer The Beatles bij het schrijven van een song het juiste deuntje in hun hoofd hadden, kozen zij vaak voor een werktitel met willekeurige woorden, die zij later door de juiste woorden vervingen. Zo kon McCartney voor zijn ‘Yesterday’ niet meteen titel vinden en gebruikte hij de werktitel ‘Scrambled Eggs’. Ondanks de iconische status van het nummer, is het wel jammer dat we McCartney’s conceptuele lied over roerei nooit hebben kunnen horen (….).

Een titel als ‘Eleanor Rigby’ had ook een totaal andere werktitel: ‘Miss Daisy Hawkins’. Terugkijkend op enkele van hun grootste hits, waren sommige van de werktitels eigenlijk al even intrigerend als de titel die zij later kregen.

Hoewel ‘Tomorrow Never Knows’ is overgenomen uit een van Ringo’s beroemde vreemde uitspraken, werd de werktitel voor het nummer ‘Mark 1’. Als je ziet dat het hele nummer gaat over het verruimen van je geest, geeft de titel ‘Mark 1’ je het gevoel dat het nummer het begin is van een nieuwe kant van bewustzijn.

Voor alle fantastische nummers die ze maakten waren sommige van de werktitels het gevolg van subtiele grappen die zij onderling maakten. ‘With a Little Help From My Friends’ begon als ‘Badfinger Boogie’, vanwege het feit dat Lennon een geblesseerde vinger had toen hij aan de track werkte. Die werktitel werd niet veel later gebruikt als naam voor de band Badfinger, die voor het Apple-label werd gecontracteerd.

(Bron: faroutmagazine.co.uk)
(Vert: Aad Kuling)