Deluxe Edities voor Paul McCartneys ‘Flaming Pie’

Flaming Pie, het album van Paul McCartney uit 1997, is de dertiende uitgebreide uitgave uit zijn met een Grammy bekroonde Archive Collection. De nieuwe edities van zijn tiende soloalbum, met een schat aan nog nooit eerder uitgebracht materiaal, komt uit op 31 juli als een 5 cd’s/2 dvd’s/4 elpees Collectors Editie, een 5 cd’s/2 dvd’s Deluxe Editieen als 3 elpees-, 2 elpees- en 2 cd’s-edities.

Er zijn diverse nummers uitgebracht. Hieronder kun je naar ze luisteren en zie je de video en het overzicht van de nummers.

Uit het persbericht: Flaming Pie is oorspronkelijk uitgebracht op 5 mei 1997 en was het einde van een stilte van vier jaar na de laatste studioalbums van McCartney. Het album is voornamelijk opgenomen na Pauls betrokkenheid bij het uitbrengen van de reeks The Beatles Anthology. The Flaming Pie kreeg vorm en werd geïnspireerd door die ervaring en Paul merkte destijds op: “(The Beatles Anthology) deed me terugdenken aan de standaarden van de Beatles en de standaarden die we met de nummers bereikten. Op die manier was het een opfriscursus die het kader voor dit album bepaalde.”

Flaming Pie werd geproduceerd door Paul, Jeff Lynne en George Martin en er werd aan meegewerkt door familie en vrienden zoals Ringo Starr, Steve Miller, Linda McCartney en zoon James. Het album is zowel een masterclass in het maken van nummers als een doorlopende explosie van speelse spontaniteit. Met hoogtepunten die variëren van het opbeurende en inspirerende openingsnummer “The Song We Were Singing” tot het rauwe titelnummer (genoemd naar een uitspraak tijdens een vroeg interview met John Lennon over de oorsprong van de naam The Beatles: “Het kwam als een visioen, een man verscheen op een vlammende taart en hij zei tegen hen: ‘Vanaf deze dag zijn jullie The Beatles met een A’.”), tot het bezinnende “Calico Skies” en met de singles “Young Boy”, “The World Tonight” en “Beautiful Night” was Flaming Pie opnieuw een piek in Pauls solowerk.

De Deluxe Editie bestaat uit een genummerde, gelimiteerde boxset van zeven schijven (5 cd’s/2 dvd’s) met het in de Abbey Road Studio’s geremasterde album, 32 bonus audiotracks met onder meer nog nooit eerder gehoorde thuisopnames en demo’s, alternatieve studio-opnamen, ruwe mixen en B-kanten, zoals selecties van Oobu Joobu part 1-6, Flaming Pie At The Mill-cd (Pauls uurlange tour door zijn studio), video’s met onder meer de In The World Tonight-documentaire, originele muziekvideo’s, elektronische perskits, interviews, optredens en achter-de-schermen-materiaal, een boek van 128 pagina’s met nog nooit eerder gepubliceerde foto’s door Linda McCartney, uitgebreid albumkunstwerk uit het archief en het verhaal achter het album geschreven door Chris Heath, inclusief informatie over alle nummers, recepten en nieuwe interviews met Paul, Ringo Starr, Jeff Lynne, Steve Miller en de belangrijkste medewerkers aan het album, studioaantekeningen, handgeschreven liedteksten, de Flaming Pie-uitgave van Club Sandwich uit 1997, het officiële krantje van de Paul McCartney Fanclub, downloadbare 24bit 96kHz HD-audio en nog veel meer.

De Collector’s Editie met 4 elpees/5 cd’s/2 dvd’s, gelimiteerd tot 3000 genummerde uitgaven verpakt in een stoffen tweedelige doos, bevat alles uit de Deluxe Editie plus een portfolio met gemarmerde kunstafdrukken van zes zeefdrukken van foto’s van Linda McCartney, exclusieve vinylversies van het geremasterde album op halve snelheid op twee elpees in een exclusieve klaphoes, een elpee met thuisopnames in een met de hand gestempelde witte hoes en “The Ballad Of The Skeletons”, Pauls samenwerking met Allen Ginsburg uit 1996, waarop ook Philip Glass en Lenny Kaye te horen zijn, voor het eerst uitgegeven op vinyl op 45 toeren met een vinyl ets en poster.

De Additiional Flaming Pie Archive Collection bestaat uit twee cd’s (geremasterd album + 21 tracks met bonusaudio) twee elpees (geremasterd album op halve snelheid op twee 180g-elpees in klaphoes met boekje) en drie elpees (geremasterd album op halve snelheid op twee 180g-elpees in klaphoes met boekje, plus een 180g-elpee met nog nooit eerder uitgegeven thuisopnames in een met de hand gestempelde witte hoes, beide verpakt in een slipcase). De uitgave zal ook beschikbaar zijn op streaming platforms.

De Paul McCartney Archive Collection verscheen voor het eerst in 2010 met de nieuwe uitgaven van Band On The Run, de mijlpaal van Paul McCartney & Wings uit 1973, die in 2010 de Grammy Award voor Beste Historische Album won. De boxset van de klassieker Wings Over America uit 1976 uit de Archive Collections Deluxe Editie won in 2013 een Grammy voor de Beste Boxset Met Speciale Gelimiteerde Editie Pakketen.

Deluxe Editie
– genummerde in stof verpakte doos met klemsluiting
– cd-portfolio met vijf cd’s en twee dvd’s
– een boek van 128 pagina’s met nog nooit eerder gepubliceerde foto’s door Linda McCartney, uitgebreid albumkunstwerk uit het archief en het verhaal achter het album inclusief informatie over alle nummers, recepten en nieuwe interviews met Paul, Ringo Starr, Jeff Lynne, Steve Miller en de belangrijkste medewerkers aan het album, geschreven door Chris Heath