DEZE BAND VERSLOEG THE BEATLES EN THE ROLLING STONES IN DE JAREN ZESTIG IN EEN FANPEILING

The Beatles en The Rolling Stones zijn twee van de meest geprezen klassieke rockbands van de jaren zestig én aller tijden. In 1966 versloeg een band The Beatles en The Rolling Stones in een fanpeiling. Hier is hoe een lid van die band zich voelde over deze eer. Deze rockband versloeg The Beatles en toen zag een van hun leden The Beatles in India.

Tijdens een interview besprak Dave Simpson van The Guardian verschillende tijdperken van de carrière van The Beach Boys met de medeoprichter van de band, Mike Love. Simpson besprak het Pet Sounds-tijdperk – waar de band op zijn kritieke hoogtepunt was – en het Kokomo-tijdperk – waarin de band succesvol was maar minder geprezen. Simpson vroeg Love welke periode van de carrière van de band zijn favoriet was.

“Ik kon niet kiezen omdat ze elk hun eigen unieke charme hebben, maar toen Good Vibrations in 1966 op nummer één stond en Groot-Brittannië ons tot de nummer-één groep verkoos – nummer twee The Beatles, nummer drie The [Rolling] Stones – was dat best bijzonder”, antwoordde Love. Simpsondacht dat Loves opmerking verwees naar een lezersenquête uit 1966, waar The Beach Boys werden verkozen tot ’s werelds beste vocale band. Love praatte meteen verder over de relatie van The Beach Boys met The Beatles.

“In december 1967 leerden we transcendente meditatie van de Maharishi en hij nodigde ons uit naar India te komen. Kijk, wie waren daar anders dan The Beatles?” Love suggereerde dat dit deel uitmaakte van een tijdperk waar zijn band echt van genoot. Mike Love vergelijkt zijn plaats in zijn band met die van Paul McCartney in The Beatles. Later in het interview vroeg Simpson aan Love naar de slechte pers die hij ontving. Het antwoord van Love was een andere bespreking van The Beatles.

“Ik denk dat er veel drogredenen over mij zijn, dingen die moeten worden rechtgezet”, zei hij. “Ik werk aan een boek dat veel zal verklaren. Ik weet wat ik deed en niet deed”, voegde hij eraan toe. “Mensen zeggen dat The Beatles John Lennon was. Wat is Paul McCartney? Gehakte lever? Maar iedereen heeft zijn eigen favoriete leden tot wiens creativiteit ze worden aangetrokken. Dat is normaal.”

Hoe The Beach Boys zich verhouden tot de Fab Four en The Rolling Stones in de Britse hitlijsten. Love beantwoordde de vraag van Simpson door te verwijzen naar een Britse peiling. Dit is interessant omdat The Beatles succesvoller waren in Groot-Brittannië. The Official Chart Company meldt dat zeventien singles van The Beatles de nummer één bereikten in het Verenigd Koninkrijk. Aan de andere kant zei dezelfde bron dat twee singles van The Beach Boys de nummer één bereikten in het Verenigd Koninkrijk: Do It Again en Good Vibrations.

Love zei dat The Beach Boys ook The Rolling Stones versloegen in de peiling. The Official Charts Company zegt echter dat The Rolling Stones het beter deden in de Britse hitlijsten en acht nummer één-hits uitbrachten. Het is belangrijk op te merken dat één NME-enquête niet het Verenigd Koninkrijk vertegenwoordigt – het vertegenwoordigt het lezerspubliek van NME. Hoe dan ook, de peiling was erg belangrijk voor Love.

(Bron: cheatsheet.com)
(Vert: Ruby Van Den Bergh – Coenraads)