Dhani Harrison, de bewaker van het erfgoed van zijn vader George Harrison, is blij met zijn debuutalbum

Menig ouder is met trots vervuld wanneer hun kind naar de universiteit gaat. Maar zo niet voormalig Beatle, die het behalen van het diploma industriëel ontwerp en fysica aan de Brown University minder belangrijk vond dan beroemdheid. Dhani herinnert zich: “Mijn vader hoopte altijd dat ik zou afhaken, maar misschien maakte hij een grapje. Hij dacht ook wel dat ik mijn diploma moest halen. ” De 39-jarige Dhani Harrison treedt maandag op in de Belly Up ter promotie van zijn debuut-album “In//Parallel”.

De herinnering van Dhani (spreek uit Danny) gaat terug naar 2001 toen hij zijn concertdebuut als gitarist speelde samen met zijn vader en Eric Clapton voor een publiek van 45.000 mensen in het Tokyo Dome in Japan. Dhani begon al op zijn 6de jaar met drummen op de set met Ringo Starr en op zijn 9de stapte hij over naar de gitaar. Toch had hij geen haast om na zijn universitaire opleiding een muziekcarriére te beginnen. Hij werkte als ontwerper van racewagens voor een Formule-1 team. Racen is een passie die hij met zijn beroemde vader deelde. Dhani kreeg na de dood van zijn vader in 2001, op 58-jarige leeftijd, meer interesse in muziek en dat werd meer dan een hobby.

Hij en Jeff Lynne, voorman van ELO en samen met zijn vader lid van de Travelling Wilburys, zijn in 2002 eindverantwoordelijk voor “Brainwashed”, het postuum uitgebrachte laatste album van George. In hetzelfde jaar was Dhani de stuwende kracht achter het all-star tribute “Concert For George” in de Royal Albert Hall in Londen. Samen met Paul Hicks, zijn partner in thenewo2 (zijn band en multimediabedrijf), houden toezicht op alle soloalbums van zijn vader. Ook produceerde hij “The Travelling Wilburys, vol. 1” en alle albums van de Indiase muzieklegende Ravi Shankar voor het platebnlabel Dark Horse.

Hij bracht samen met thenenwo2 drie albums uit en maakte muziek voor verschillende films en TV-shows. Nu bij zijn 40ste verjaardag is hij op tournee om zijn eerste solo-album te promoten. Tien nummers lang is “In//Parallel” een liefdevol gemaakt album, dat uitnodigend is, maar ook verwarrend omdat het zijn oorsprong vind in psychedelica en trip-hop. Misschien had “In//Parallel” veel eerder moeten verschijnen, maar Harrison zelf vindt het perfect getimed.

“Ik heb bijna onafgebroken gewerkt aan de catalogus van mijn vader. Ik moest dus dat en mijn activiteiten met thenenwo2 goed op de rit hebben”, zegt Dhani vanuit zijn hoofdkwartier in Los Angeles. “Dit is voor mij een nieuw hoofdstuk en het is bevrijdend om eerlijk te zijn.

Ik heb zoveel tijd besteed aan het scoren van films van anderen, dat ik dit album ook heb benaderd als een soundtrack. Je hoeft niet elke dag nieuwe composities te maken, je hoeft niet voor elke aflevering van de komende week te scoren, je hoeft niet steeds correcties van de producent uit te voeren – het is alsof je je huiswerk hebt gedaan en vrij bent na school.”

Dhani lacht wanneer hem wordt gevraagd hoe het is om als lid van thenewo2 ineens vooraan als soloartiest te staan onder eigen naam. “Het is heel interessant. Het deert me niet zo. Of met de band of alleen, het maakt me niet veel uit. Het enige is dat mensen vragen “In welke band zit je?” en dan moet je je naam zeggen.

Hij moet opnieuw lachen wanneer hem wordt gevraagd of hij in zijn jeugd rebels was en hoe zou je dan rebelleren als kind van een beroemd icoon? “Mijn ouders waren heel cool? Ik vroeg nooit, zoals sommige kinderen wel doen, om negatieve aandacht en het ging altijd goed op school. Ik besteedde veel vrije tijd – en ik weet niet of je dat rebels kunt noemen – aan amateursport zoals roeien. Ik zat in de roeiploeg van Groot-Brittannië. Jaren stond ik vroeg op en ging roeien op de rivier. Ik denk dat mijn ouders zich afvroegen waarom ik dat deed. Ik wilde mezelf bewijzen. Je ziet niet in een ploeg op grond van je naam. Het was moeilijk en het was een ploeg, die heel hard trainde.”

Omdat hij helemaal geen haast had met het voltooien van zijn album, kon hij er lange tijd aan werken. Zijn muzikale invloeden zijn duidelijk: Radiohead, Can, Massive Attack, Peter Gabriel en The Beatles in hun latere periode. Maar hij beheerst de kunst om deze invloeden te mixen met zijn eigen karakter.

“Het heeft lang geduurd maar ik heb het met liefde gedaan. Ik wilde altijd al dat mijn eerste soloplaat onder mijn eigen naam iets heel goeds was. Het is net als kloven. Je klooft heel lang en dan ga je het verfijnen. Toen het album klaar was was het precies zoals ik wilde.”

Dhani kreeg ook waardevolle muzikale feedback van zijn beste muzikale vrienden in het bijzonder Tom Petty, als lid van de Travelling Wilburys, die plots stierf op 2 oktober j.l., nog geen 15 dagen na zijn optreden met de Heartbreakers op KABOO Del Mar.

“Hij heeft het hele album gehoord en hij was een groots bewonderaar. Hij was op elk niveau betrokken en spoorde jonge mensen aan muziek te maken. Hij was als een lid van de familie en ik ken hem al mijn hele leven. Het is een enorm verlies en het is heel zwaar zonder hem.”

(Bron: sandiegouniontribune.com)

(Vert: Toine Gribling)