Disney en Yellow Submarine

BFNLNieuws

“We all live in a yellow submarne” is niet een van de beste teksten van The Beatles. Toch leidde de track Yellow Submarine in 1968 tot de veelgeprezen animatiefilm met dezelfde naam. Toen de Fab Four na A Hard Day’s Night en Help! een manier zochten om hun contract voor drie films voor Unidted Artists waar te maken, kwamen ze op het idee om het door Lennon-McCartney geschreven kinderliedje om te zetten in een animatiefilm in plaats van nog een gewone film te maken.

In Yellow Submarine zien we John, Paul, George en Ringo naar Pepperland reizen. Dit is een onderwaterparadijs dat onder het juk van de muziekhatende Blue Meanies valt. Ontworpen als een film in de stijl van Disney’s Fantasia, speelt de uniek gestileerde film zich af in een opeenvolging van vreemde en prachtige decorstukken, begeleid door Beatlesdeuntjes, terwijl de personages Pepperland proberen te herstellen in al zijn kleurrijke, muzikale glorie.
De film was een bescheiden commerciële hit, maar werd geprezen door critici en de film werd lange tijd beschouwd als een bijzonderheid in de animatie. Ongeveer 40 jaar na de oorspronkelijke release was er een korte periode waarin Robert Zemeckis werkte aan het vernieuwen van de film als een door de computer gemaakte 3D-extravaganza.

Dit kwam vlak na zijn eerdere animatiefilms uit de jaren 2000, The Polar Express, Beowulf en A Christmas Carol. De laatste daarvan was voor een animatieeenheid van Disney en die studio zou de remake van Yellow Submarine distribueren. Dus, wat ging er mis?

Een paar maanden voordat A Christmas Carol wereldwijd in bioscopen te zien was, hield Disney zijn allereerste D23 Expo, een tweejaarlijks evenement voor leden van de officiële fanclub van de studio, waar veel projecten worden aangekondigd of bekeken. Het was hier dat Disney bevestigde dat het samenwerkte met Apple Corps Ltd, de rechthebbende op de originele liedjes en opnames van The Beatles, om Zemeckis Yellow Submarine te maken. Het project werd aangekondigd door Dick Cook zelf, tegen het einde van zijn tijd als Disneyvoorzitter. In het daaropvolgende persbericht zei Zemeckis enthousiast: “Yellow Submarine is een van de grootste fantasiefilms allertijden en het maken van deze nieuwe 3D-animatiefilm is een droom die uitkomt voor mij. Met de nieuwste technologische ontwikkelingen kunnen we bioscoopbezoekers meenemen op een reis als geen ander en nieuwe opwinding en dimensie brengen aan Pepperland en de verschillende zee-werelden die ze tegenkomen.”

De deal met Apple zorgde ervoor dat de film geen last had van een licentiehindernis, die de neiging heeft om minachtend te doen over de kleinere films van The Beatles en hun songs. In januari 2012 was de ontwikkeling in volle gang en er werd al aangekondigd dat men met de casting bezig was.

Achteraf gezien was de meest opvallende rol voor Peter Serafinowicz als Paul McCartney, omdat hij al alle vier de Beatles had gespeeld in een sketch voor zijn briljante serie uit 2007 op BBC Two, maar zelfs nadat hij eerder Tom Hanks, Jim Carrey en Gary Oldman in meerdere geanimeerde rollen had gecast, was het nooit de bedoeling dat Serafinowicz al die rollen op zich zou nemen. Ook werden Dean Lennox Kelly als John Lennon, Cary Elwes als George Harrison en Adam Campbell als Ringo Starr genoemd. Hoewel de originele zang van The Beatles zou worden gebruikt voor de nummers, schakelde Zemeckis ook The Fab Four in, een in Californië gevestigde Beatles-tributeband, om wat extra animatiewerk te doen voor de optredens van de band.

Verder hoorden we dat David Tennant auditie deed om de slechterik van de film te spelen, de chef van de Blue Meanies. Het doel was om de remake in de bioscopen te krijgen voor de zomer van 2012, op de verwachte golf van anglofilie die de Olympische Zomerspelen in Londen zou vergezellen. Afgaande op wat we van concept-art voor de remake hebben gezien, was het plan om trouw te blijven aan de kunststijl van het origineel, in plaats van het ‘griezelige vallei’-effect en dus castte Zemeckis niet op mensen die op The Beatles leken. Met dank aan The Lost Media Monsters hebben we onlangs een glimp opgevangen van de testopnamen uit juli 2010. Die laten zien hoe de CG-versie eruit had kunnen zien.

Uiteindelijk waren er geen Blue Meanies nodig die het project stopten. Cook was eind 2009 teruggetreden als voorzitter, voordat A Christmas Carol uitkwam. De teleurstellende prestatie van die film zou Yellow Submarine inhalen in het jaar dat erop volgde, waarbij Disney in maart 2010 aankondigde dat het ImageMovers Digital zou sluiten na de voltooiing van zijn tweede en laatste project voor de studio. Dat project was niet Yellow Submarine, maar een sciencefictionavontuur genaamd Mars Needs Moms.. Uiteindelijk zou die film het grootste financiële verlies in de geschiedenis van Disney worden.

Ondersteuning voor de Beatlesremake van Yellow Submarine was al aan het afnemen in de studio, vanwege zorgen over het budget en er was veel kritiek op de soms griezelige animatiebeelden en de presentatie voor de twee overgebleven Beatles werd herhaaldelijk uitgesteld en heeft uiteindelijk nooit plaatsgevonden.
Het falen van Mars Needs Moms spoorde Disney aan om te bevestigen dat het de remake niet langer ondersteunde. Of de deal met Apple nog bestond of niet, de status van het project stelde Zemeckis in staat om Yellow Submarine naar andere studio’s te brengen, maar er kwam niets van terecht. Of het nu om de remake ging of niet, een geremasterde versie van de originele speelfilm uit 1968 was klaar rond dezelfde tijd dat Disney en Zemeckis van plan waren het verhaal naar een nieuw publiek te brengen en de originele Yellow Submarine kreeg in mei een beperkte heruitgave in de bioscopen in 2012.

Later dat jaar, terwijl hij de persrondes deed voor zijn terugkeer naar live-actionfilm maken met Flight, vertelde Zemeckis aan Total Film Magazine dat hij niet langer bezig was met de remake. Hij voegde eraan toe: “Dat zou geweldig zijn geweest om The Beatles weer tot leven te wekken, maar het is waarschijnlijk beter om niet opnieuw gemaakt te worden – je staat altijd op achterstand wanneer je een remake maakt.” Zemeckis heeft daarna nog een aantal andere projecten gedaan, maar er is geen teken dat hij teruggaat naar Yellow Submarine.

Bron:
Vert: Albert Braam