DJ achter ‘Paul is dead’-geruchten overleden

Disc Jockey Russ Gibb uit Detroit, de man die bijna 50 jaar geleden hielp het gerucht de wereld in te brengen dat Paul McCartney om het leven was gekomen, is nu zelf overleden (30 april j.l.).  Gibb was 87 jaar en woonde in een afkick-kliniek. Het bericht van zijn dood werd bekend gemaakt door de Detroit Free Press.

Op 12 oktober 1969 nam Gibb tijdens de uitzending van de zender WKNR-FM in Detroit een telefoontje aan van een luisteraar die vertelde dat op het nummer ‘Revolution 9’ een stem te horen was die zei: “Turn me on, dead man”. Dat werd gezien als een teken dat Paul McCartney dood was. Gibb speelde het nummer in de uitzending af zoals de beller had aangegeven. Daarop gaven meerdere bellers aanwijzingen door waaruit zou blijken dat Macca een paar jaar eerder bij een verkeersongeluk om het leven was gekomen (“blew his mind out in a car”) en was vervangen door een lookalike om de fans het verdriet van het verlies van hun held te besparen.

De geruchten begonnen in september van dat jaar met een artikel in de schoolkrant van Drake University in Iowa. Hierin werd onderzocht of McCartney inderdaad dood was. Naast andere aanwijzingen werd vermeld dat bij het achteruit draaien van Strawberry Fields een aanwijzing te horen was. Twee dagen na de uitzending van Gibb publiceerde een student van de Michigan University een satirische recensie van Abbey Road, waarin hij een aantal zelf verzonnen aanwijzingen beschreef. Vlak daarna begonnen media de geruchten verder over de VS te verspreiden. Op 19 oktober zond het station WKNR een 2-uur durende special over het mysterie uit.

Uiteindelijk werden er door fans wel honderden aanwijzingen ‘ontdekt’. Eén van de ‘clues’: op de armband die McCartney op de hoes van Sgt Pepper draagt zijn de letters OPD te lezen. Dit werd aangezien voor de betekenis Officials Pronounced Dead, terwijl er eigenlijk OPP staat (Ottawa Provincial Police). De band kreeg McCartney tijdens een tournee door Canada.

De hoes van Abbey Road gaf ook aanleiding voor de geruchten: de vier Beatles die over de zebra lopen zouden de volgende betekenis hebben: Ringo als begrafenisondernemer (in zwart), George als grafdelver (in jeans), John als dominee (in wit) en Paul als de dode (blootsvoets en uit de pas). Op de nummerplaat van de zwarte Volkswagen op de achtergrond is te lezen ’28 IF’, met als betekenis dat Paul 28 zou zijn geworden wanneer hij niet was omgekomen.

DJ Russ Gibb werd uiteindelijk een betekenisvolle figuur en visionair in de rockscene van Detroit. Hij runde de Grande Ballroom in de stad en liet het publiek kennis maken met acts als MC5, Iggy Pop en Alice Cooper.

(Bron: bestclassicbands.com)

(Vert: Aad Kuling)