Don Everly van The Everly Brothers op 84-jarige leeftijd overleden.

Isaac Donald ‘Don’ Everly van de Everly Brothers is op 21 augustus j.l. op 84-jarige leeftijd in Nashville, Tennessee overleden. Een woordvoerder van de familie bevestigde het overlijden van Everly aan The Los Angeles Times. Het is niet bekend waaraan hij is overleden. Het overlijden van de zanger afgelopen zaterdag is zeven jaar na het overlijden van zijn broer Phil, met wie hij het invloedrijke rock ‘n’ roll-duo vormde.

De geweldige stemmen en harmonieën van de broers (Don vaak bariton-tenor, Phil tenor) hadden een onbetwistbare invloed op de vroege popmuziek. Hun eerste Billboard-succes was in de jaren 50 met hits als ‘Bye Bye Love’, ‘Wake Up Little Susie’ en ‘All I Have to Do Is Dream’, die tal van toptalenten beïnvloedden. Ze waren een van de eerste familie-harmoniegroepen die succesvol waren, na de Andrew Sisters en voor The Bee Gees en The Beach Boys.

‘Grote invloed’ op The Beatles. Kort na het overlijden van Phil in 2014 schreef Paul McCartney ter nagedachtenis op zijn Facebook-pagina: ‘Phil Everly was een van mijn grote helden. Samen met zijn broer Don had hij grote invloed op The Beatles. Toen John en ik begonnen met het schrijven van nummers, was ik Phil en hij Don.’

Op het album Live At The BBC staat een cover van het nummer ‘So How Come (No One Loves Me)’ van The Everly Brothers. George Harrison heeft een eigen versie van ‘Bye Bye Love’ van het duo opgenomen. Don, die in Kentucky is geboren, was eind jaren 70 succesvol in de country-hitlijsten van de VS met zijn band Dead Cowboy. Hij verhuisde op latere leeftijd terug naar de Bluegrass State, waar hij de Lake Malone Inn kocht. Die brandde in 2005 af, waarna hij terug naar Nashville verhuisde.

Wijlen Roy Orbison was bevriend met de broers. Op het officiële Twitter-account van de zanger werd na het nieuws van Dons overlijden een foto van ‘The Big O’ met het duo geplaatst. ‘Roy Orbison hield van hen (The Everly Brothers) als vrienden en bewonderde hen als muzikanten. Ze hielpen Roy een songwriter te worden, naar Nashville te verhuizen en nog zoveel meer.’

Roy Orbison Jr, zoon van de beroemde zanger, betoonde ook zijn eer. Met referentie aan een nummer van Billy Joe Shave, tweette hij: ‘All The Saints Rejoice in Heaven When a Fallen Angel Flys.’ Hij voegde eraan toe: ‘Deze wereld houdt van jou, Don. Bedankt voor de muziek.’

Art Garfunkel zei in 2014 in een muziekdocumentaire van de BBC: ‘Phil kon zo geniaal het geluid van Don matchen, dat ze samen twee helften van één geheel vormden.’

Keith Richards, gitarist van de Rolling Stones noemde Don Everly ‘een van de beste ritmegitaarspelers die ik ooit heb gehoord.’

De Amerikaanse gitarist Duane Eddy zei over The Everly Brothers: ‘Het was het mooiste tweestemmige geluid wat je ooit hoorde, vind ik. Ze waren twee geweldige zangers die samenkwamen en die ook nog eens broers waren die dezelfde familiekwaliteit bezaten. Daardoor ontstond zo’n prachtig geluid.’

The Everly Brothers werden in 1986 opgenomen in de Rock And Roll Hall Of Fame. Don Everly werd in 2019 opgenomen in de Musicians Hall Of Fame.

Don Everly laat zijn moeder Margaret, zijn vrouw Adele, zijn zoon Edan en zijn dochters Venetia, Stacy en Erin na.

(Bron: newsweek.com)
(Vert: Liesbeth te Boekhorst)