DRUMMER HAL BLAINE OVERLEDEN

Hal Blaine, een legendarische drummer die met de in Los Angeles gevestigde studiomuzikanten bekend was als The Wrecking Crew, stierf op 11 maart. Het nieuws werd gedeeld door zijn familie op zijn Facebook-pagina. Tijdens de bloeitijd van The Wrecking Crew in de jaren zestig en zeventig vormden ze de muzikale ruggengraat van honderden klassieke rockopnames, waaronder tientallen Top 10-pophits.

Deze opnames omvatten enorme hitsingles van de Beach Boys (inclusief “Good Vibrations” en “I Get Around”), de Mamas and the Papas (“Monday Monday”), de Monkees, the Righteous Brothers (inclusief “You’ve Lost That Lovin ‘Feeling “), Elvis Presley, Sonny en Cher, de Byrds (” Mr. Tambourine Man “), de Association, de Grass Roots, de Ronettes (” Be My Baby “) en talloze anderen. Herb Alpert’s hits uit de jaren 60 van de vorige eeuw hadden The Wrecking Crew als de Tijuana Brass. Hij was ook de belangrijkste drummer op het album Pet Sounds van Beach Boys.

Enkele van de nummer 1 hits waarop hij meespeelde, zijn: “He’s a Rebel” (The Crystals), “Surf City” (Jan and Dean), “This Diamond Ring” (Gary Lewis and the Playboys), “Eve of Destruction” (Barry McGuire), “These Boots Are Made for Walkin'” (Nancy Sinatra), “Strangers in the Night” (Frank Sinatra), “Poor Side of Town” (Johnny Rivers), “Mrs. Robinson” en “Bridge Over Troubled Water” (Simon and Garfunkel), “Dizzy” (Tommy Roe), “Aquarius/Let the Sunshine In” (the Fifth Dimension), “(They Long to Be) Close to You” (The Carpenters), “I Think I Love You” (The Partridge Family), “Indian Reservation” (Paul Revere and the Raiders), “Half Breed” (Cher), “Song Sung Blue” en “Cracklin’ Rosie” (Neil Diamond), “The Way We Were” (Barbra Streisand), “Thank God I’m a Country Boy” (John Denver). “Theme From Mahogany” (Diana Ross) en “Love Will Keep Us Together” (Captain and Tennille).

Blaine schatte dat hij in totaal op 35.000 individuele nummers speelde. Het bericht van de familie op het Facebook-account van Blaine luidde: “Hal Blaine – liefhebbende vader van Michelle Blaine; grootvader van Anthony, Josh, Aaron, Whitney, Tempest, Ever en Lyryk; en inspiratie voor talloze vrienden, fans en muzikanten – is vandaag, 11 maart 2019, op 90-jarige leeftijd overleden. Moge hij voor altijd rusten op 2 en 4. De familie waardeert uw blijken van steun en gebeden die we van over de hele wereld ontvangen, en we vragen om privacy in deze tijd van grote rouw. Er zullen op dit moment geen verdere details worden vrijgegeven.”

Hal Blaine werd geboren op 5 februari 1929 in Holyoke, Massachusetts. Harold Simon Belsky werd in 1948 professioneel drummer en sloot zich eind jaren 50 aan bij de band van tieneridool Tommy Sands. Toen hij in de jaren 60 naar Los Angeles verhuisde, werd hij de meest gevraagde sessiedrummer in de stad, en hij speelde op de meeste hits van Phil Spector, op de soundtracks van Elvis Presley en op veel van de opnamen van Beach Boys.

Zijn drums zijn ook te horen op opnames van Steely Dan, Glen Campbell, Sam Cooke, Nat King Cole, Trini Lopez, de Everly Brothers, Roy Orbison, John Lennon, Dusty Springfield, Sammy Davis Jr., Emmylou Harris, Love, Dean Martin , Ray Charles, Johnny Cash en anderen. The Wrecking Crew was het onderwerp van een documentaire uit 2015, geproduceerd en geregisseerd door Denny Tedesco, de zoon van de overleden gitarist Tommy Tedesco. Blaine publiceerde zijn memoires, genaamd Hal Blaine en de Wrecking Crew, in 1990. Onder de andere prominente leden van The Wrecking Crew waren Plas Johnson, Earl Palmer, Leon Russell, Glen Campbell en Carol Kaye. Blaine werd in 2000 opgenomen in de Rock and Roll Hall of Fame. Hij ontving een Grammy Lifetime Achievement Award in 2018.

(Bron: bestclassicbands.com)

(Vert .: Ruby Van Den Bergh – Coenraads)