EEN NIEUW BEATLES MUSEUM IN LIVERPOOL

BFNLExpositie / Tentoonstelling recensies, Nieuws

Eind juli opende Pete Best het nieuwe Magical History Museum dat door zijn (half)broer Roag Aspinall Best is opgezet. Het museum is gevestigd op nummer 23 in Mathew Street, een paar stappen verwijderd van de Cavern Club en pal naast de pub The Grapes waar The Beatles vaak na optredens in de Cavern nog een biertje gingen drinken.

Tijdens de Beatles Week van dit jaar bezocht ik, samen met een aantal vrienden dit museum. Anders dan The Beatles Story op Albert Dock, zijn hier veel authentieke items te zien, vooral uit de begin periode van The Beatles. Een aantal stukken is afkomstig uit de Casbah Coffee Club en het huis van Mona Best, de moeder van Pete en Roag. Na de entree vind je een gang met mooie zwart-wit foto’s uit de periode van de Beatlemania. Van gillende en huilende meisjes tot lange rijen in de regen wachtende tieners voor de ingang van de (oude) Cavern.

Over drie verdiepingen verspreid zijn er, chronologisch gerangschikt, unieke stukken te zien zoals drumkits van Pete Best, enkele gitaren, de radio waarop zij hun eerste optreden voor de BBC bij Mona thuis beluisterden maar ook een piano die Ken Brown ooit aan de Casbah schonk. Daarnaast worden er de nodige papieren getuigen van hun carrière tentoongesteld. Contracten en persoonlijke brieven, waaronder die van Pete en Paul die zij aan de Hamburgse politie stuurden in een poging om hun verbanning uit Duitsland ongedaan te maken.

Verder onder meer een pas voor het Royal Hotel in Londen waar de groep verbleef voorafgaand aan hun auditie bij Decca op 1 januari 1962, een visitekaartje van Brian Epstein met zijn vulpen erbij en een van de oudste brilletjes van John Lennon in de versleten originele brillenkoker. Ook is er een vloerdeel te vinden van de Litherland Town Hall en de originele poster van het optreden van The Beatles daar op 27 december 1961, wat in feite het begin van de Beatlemania was. Kortom een prachtige verzameling van items die een mooi beeld geven van vooral de jaren 1959 tot en met 1963. Maar ook uit de latere periode en zeker ook van hun Amerikaanse tournees zijn aardig wat items te bekijken.

Het museum is ruim opgezet, mooi verlicht en de bijbehorende tekstbordjes zijn keurig verzorgd en zeer informatief. Enige minpuntje: het is jammer genoeg niet toegestaan om binnen foto’s te maken. Voor alle Beatles fans die van plan zijn Liverpool te gaan bezoeken is dit nieuwe museum echt een “must”. Toegangsprijs £15 p.p., maar senioren (60+) betalen £10.

– Paul van Riet –