NIET EERDER VERTOOND FILMPJE WORDT GEVEILD

WebmasterNieuws

• Het 8mm filmpje is van een optreden van The Beatles in 1964 in Montreal, Canada.
  • Het filmpje bevat een deel van hun optreden en een persconferentie na het optreden.
  • Het stukje duurt 10 minuten en laat ook zien hoeveel politie er op de been was vanwege doodsbereidingen.

Het filmpje, dat al langere tijd zoek was, zal naar verwachting £10.000,- opbrengen tijdens een veiling. Het 8mm filmpje is  gemaakt tijdens een optreden van de band in Montreal, Canada, in 1964, toen de band op het hoogtepunt van hun bekendheid was. Het bevat ook zeldzaam materiaal van de Fab Four backstage.

Er is gefilmd door de vader van een van de leden van The Four Frenchmen, voorprogramma van the Beatles. Te zien is een deel van het optreden en een persconferentie na het optreden. Het filmpje duurt 10 minuten en toont ook de enorme politie-inzet tijdens het concert, omdat er doodsbedreigingen waren geuit aan drummer Ringo Starr.

Het filmpje is ontdekt door de kleinzoon van de filmer, Ron Notarangelo, nadat zijn opa onlangs overleed. Het filmpje wordt geveild tijdens de jaarlijkse Beatlesveiling in Omega Auctions op 18 maart in Warrington.

Veilingmeester Paul Fairweather: “Dit is een ongelooflijke vondst van grote historische waarde, want er is verder geen materiaal van dit optreden. En omdat beeld zo scherp is én in kleur, is dit echt zeldzaam voor begin jaren 60.”

(Bron: dailymail.co.uk)

(Vert.: Ruby Van Den Bergh-Coenraads)