EL VY – Paul Is Alive; “I was the walrus”

BFNLBFNL Columns, van der Linde vertelt

In 1979 was ik er even van overtuigd dat Paul een bedrieger was. In dat voorjaar wijdde Theo Stokkink twee afleveringen van zijn radioprogramma Walhalla aan de aanwijzingen op de klaphoes van Sgt. Pepper, wees hij op de zwarte roos in Your Mother Should Know, draaide hij Revolution #9 achteruit en telde hij tot drie in Come Together. Ik luisterde verbijsterd naar de ontrafeling van dat complot tot het middernachtelijk radiojournaal mij weer tot het heden riep. Door Theo’s spottende toontje in zijn derde en afsluitende uitzending én zijn onthulling dat eigenlijk Johns dood zou zijn verhuld, kreeg ik weer vaste grond onder de voeten, maar waarom The Beatles dan toch willens en wetens in bijvoorbeeld Glass Onion hun eigen hoax voedden met

Well here’s another clue for you all, the walrus was Paul

of waarom John in God (1970) zingt

I was the walrus, but now I’m John

en in How do you Sleep (1971)

Those freaks was right when they said you was dead.

Mijn antwoord? Vooral Paul wilde ten tijde van Sgt. Pepper het verleden als Beatle achter zich laten en uitte dat persoonlijk door zijn oude ik symbolisch ten grave te dragen. En die grap – hoewel aanvankelijk gedoogd door de andere drie – werd, door de verslechterende verhoudingen, een vehikel om elkaar besmuikt zwart te maken . . .euhm . . .  te bespotten.

De Amerikaanse band The Mystery Tour leek dat te begrijpen op hun single The Ballad of Paul:

Of one fact I am certain, on one point crystal clear,
alive or dead or just a hoax, the truth we’ll never hear.

Helaas bleef het in 1969 steken op 104 van de Billboard Top 100. Wil je verder griezelen over Pauls dood, luister dan naar de liedjes op I Buried Paul: The Paul McCartney Death Rumour Singles (2012). Veel kippenvel toegewenst.

Macca zelf nam zijn overlijden niet al te serieus, getuige zijn album Paul is live (1993); let op de hilarische aanwijzingen op de hoes. De Amerikaanse indie-band EL VY – met leden uit The National, Menomena en Ramona Falls – was het complot helemaal zat en zong in Paul Is Alive (2015):

Beatlemania made my mother
Think the way she does, she always said
“Don’t waste your life wishing everything was how it was”
Paul is alive

Anders gezegd: laat het verleden rusten, geniet van wat er nu is. Zélfs een dode Paul McCartney maakt onvergetelijke muziek, toch? Daar sluit ik me bij aan, maar eh . . . wat doet die walrus dan in het videoclipje van EL VY?

– Peter van der Linde –

Belangrijkste bronnen: