De enige keer dat de Beatles golf speelden, hadden ze er geen idee van welke clubs waar voor dienden

WebmasterNieuws

Dames en heren, de Beatles: legendarische muzikanten, tijdloze iconen, onvermoeibare vernieuwers op rock-and-rollgebied en vier jongens die er geen idee van hadden welke clubs ze moesten gebruiken op de golfbaan.

De Beatles staan niet echt bekend om hun levendige belangstelling voor golf, maar er bestaat fotomateriaal waarop ze hun ‘partij’ spelen, zoals we het maar zullen noemen, nota bene genomen in Indianapolis, Indiana, begin september 1964. Dat was toen de band naar Indy vloog voor hun eerste en enige shows in Indiana, die plaatsvonden in de Indiana State Fairgrounds op 3 september om 6 uur ’s middags en daarna weer tijdens een in allerijl opgezette show om half 10 ’s avonds, speciaal om tegemoet te komen aan de vele fans.

De jongens zijn niet lang in de stad gebleven. Maar het was 1964 en er ging het gerucht dat de band ongetwijfeld zou verblijven in het tamelijk sjieke Essex House Hotel in het centrum – waardoor het management van de band zich gedwongen voelde om ze te verhuizen naar het Indianapolis Motor Speedway Motel, aan de rand van het circuit waar de Indy 500 wordt gereden, een veel informelere plek om de grootste band ter wereld onder te brengen.

Het wemelt van de verhalen over die nacht. De Beatles zouden allemaal in dezelfde kamer hebben geslapen, wat onwaarschijnlijk lijkt. En in een radioshow uit 1982 bevestigt Ringo dat hij de lokale politie ervan had overtuigd hem te laten rondrijden in een politieauto, een avontuur dat ertoe leidde dat Starr werd achtervolgd door een andere politieauto.

“We moesten stoppen in een steegje, de lichten uitzetten en ons verstoppen in de politieauto – ikzelf en twee grote politieagenten”, zei hij toen. “Die andere politieauto rijdt vlak langs ons. Dat was geinig….je verstoppen voor de politie in een politieauto.” (Volgens de politieagenten gaven zij Ringo een lift, namen hem mee om te ontbijten en leverden hem weer af voor zonsondergang. Zijn versie is beter.)

Maar één verhaal is wel waar: de volgende ochtend, waarschijnlijk nadat ze met Starr een stevig gesprek hebben gehad over de Amerikaanse verkeersregels, stopten de Beatles bij het huidige Brickyard Crossing, een golfveld dat is ontworpen door Pete Dye, met vier holes gelegen in het land aan weerszijden van de snelweg. Er waren een paar fotografen die plaatjes schoten van John, aan het chillen op een golfautootje met een geruite vlag, en van de vier Beatles die heel schattig probeerden te putten met hun golfstick. (Als ze zich al schaamden, dan lieten ze dat niet merken – een foto van dat putten werd zelfs uitgekozen als cover van een zeldzame, geïmporteerde single van “Eight Days a Week”.)

Dus nee, ze speelden niet veel golf, maar de Beatles wisten wel toegang te krijgen tot een van Amerika’s meest ongebruikelijke golfbanen, en ze maakten meteen gebruik van de ligging. “Toen we weggingen, naar het vliegveld, hebben ze ons het Indy 500 circuit laten zien, in een Cadillac”, schreef George Harrison in het boek “Beatles Anthology”. “Het was fantastisch. Het was ongelofelijk hoe lang de baan was, en om op de hellingen te rijden en al die tribunes te zien was geweldig.”

(Bron: golfdigest.com)

(Vert: Linda Weller)