Eredoctoraat voor studiopionier die met de Beatles samenwerkte.

WebmasterNieuws

Eddie Veale uit Stevenage (Engeland) begon zijn carriere in 1960 bij de firma De Havilland in Hatfield, waar hij werkte aan de geluidsbeheersing in passagiersvliegtuigen. Als ingenieur werd hij uitgenodigd om voor de studio van Advision te komen werken, die een van de topstudio’s in Londen werd voor rock- en popartiesten. Bij Advision werd Eddie een pionier in het ontwerpen van studio’s en in het werken met akoestiek bij het opnemen en ontmoette hij enkele van de meest toonaangevende artiesten en producenten van de platenindustrie.

Zo kreeg hij de mogelijkheid om de eerste professionele home-recording studio van Groot-Brittannië te ontwerpen: Beatles-legende John Lennon liet deze aanleggen in zijn huis ‘Tittenhurst Park’ in Ascot. De opbouw begon in augustus 1969 en moest klaar zijn voor Kerst 1970, zodat Lennon’s eerste solo album ‘Imagine’ er kon worden opgenomen, waar Eddie ook aan gewerkt heeft.

Het creëren van Lennon’s home-studio was een keerpunt voor Eddie en voor de opname-industrie: meer artiesten wilden zo’n studio en professionele studio’s begonnen zich meer op de akoestiek toe te leggen.

Hij heeft enkele van de beroemdste huis-studio’s in de wereld ontworpen en gebouwd.

Eddie richtte in 1969 ‘Veale Associates’ op en door de jaren heen heeft het bedrijf, dat Eddie vanuit zijn huis in Stevenage leidt, meer dan 500 projecten uitgevoerd voor allerlei klanten: van Blue Chip en andere internationale organisaties tot de meest prestigieuze muzikanten en producenten ter wereld. Hij heeft enkele van de beroemdste huis-studio’s in de wereld ontworpen en gebouwd; voor drie van The Beatles, Pete Townshend van The Who, Pink Floyd’s David Gilmore en Eric Clapton.

Nu werd hij bekroond met een eredoctoraat van de Universiteit van West-Londen, ter erkenning van zijn bijdragen aan de audio-industrie en zijn inzet voor het opleiden van de volgende generatie akoestici en geluidstechnici. Naast het ontwerpen van enkele van de meest geliefde studio’s in het VK, introduceerde Eddie indertijd de Moog- en ARP-synthesizers in Europa en ontwierp hij het ‘compressie’-plafond om de basrespons in de controlekamer van studio’s te verbeteren.

Meer recent werkte Eddie in het onderwijs, waar hij state-of-the-art faciliteiten voor universitaire studenten ontwikkelde. Op de Universiteit van West-Londen heeft hij samen met zijn team van ‘Veale Associates’ onder andere postproductie-studio’s en professionele radiostudio’s opgezet.

Bij de uitreiking van het eredoctoraat sprak dr. Andrew Bourbon, senior lector aan de universiteit: “We leren onze leerlingen om de muziek te koesteren en er veel aandacht aan te besteden, zodat we allemaal van fantastische muziek kunnen genieten. Eddie is een van de grote pioniers die mogelijk maakten. Wanneer wij nu iets nieuws willen hebben op studiogebied, kopen we het maar. Maar toen Eddie zijn carrière begon moest hij het allemaal zelf uitzoeken. Het is deze inspiratie die zo’n enorme rol speelt in het leven van onze studenten. Hij inspireert ons om vooruitgang te blijven boeken en goede muziek te delen.”

Eddie zei: “Ik ben vereerd met deze erkenning voor mijn diensten aan de audio-industrie. Ik ben verheugd dat we de universiteit hebben kunnen helpen. Ik feliciteer alle studenten met hun harde werk en hun prestaties en wil hen verzoeken vooral te doen waar zij gepassioneerd over zijn en ervan te genieten.”

Eddie kreeg in 2013 ook een belangrijke prijs van de ‘Association of Professional Recording Services, als erkenning van zijn werk.

(Bron: thecomet.net)
(Vert: Aad Kuling)