FILM OVER ‘SGT. PEPPER’S LONELY HEARTS CLUB BAND’ KOMT OP BLU-RAY

WebmasterNieuws

De filmversie van Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band met Peter Frampton, de Bee Gees en Aerosmith komt dit najaar uit op Blu-Ray.

De oorspronkelijke film kwam op 26 september uit bij Shout! Factory en is losjes gebaseerd op het legendarische Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band van the Beatles. Robert Stigwood, de inmiddels overleden manager van de Bee Gees, had de liedjes eerder al verwerkt in een Broadway Musical met als titel Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band On the Road, waarna hij de musical herschreef voor het grote doek.

Schrijver Henry Edwards vertelt in 1978 in een interview: “Dhr. Stigwood wilde een concept. Ik vertelde hem dat ik graag een grote MGM-achtige musical wilde maken. We legden onze formats bij elkaar en eindigden met een MGM musical met de muziek van nu.”

De oorspronkelijke Beatlesproducent George Martin fungeerde als muzikaal regisseur voor de film, waar hij een soundtrack voor schreef, arrangeerde en produceerde met nummers van Sgt. Pepper’s alsook een selectie hits uit hun gehele carrière. De cast omvatte o.a. Alice Cooper, Billy Preston, Steve Martin, Curtis Mayfield en Heart. Ook Earth Wind and Fire coverde een nummer voor de met platina bekroonde soundtrack, die terecht kwam in de Billboard top 10.

In oktober 1977 werd begonnen met filmen buiten de MGM studio’s in Culver City, en de film ging op 21 juli 1978 in premiere. Regisseur was Michael Schultz, die ook werkte aan Car Wash (1976) en Whih Way Is Up? (1977). Na deze filmklus regisseerde hij afleveringen van The Young Indiana Jones Chronicles en Picket Fences.

(bron: ultimateclassicrock.com)

(Vert.: Ruby Van Den Bergh-Coenraads)