Filmvoorstelling Paul McCartneys ‘Bruce McMouse’

Paul McCartneys The Bruce McMouse Show gaat op 21 januari wereldwijd in een aantal bioscopen in première, zo werd vandaag aangekondigd door Abramorama (partner van MPL/Capitol/UMe). The Bruce McMouse Show is een nog nooit eerder vertoonde film over hoe Paul McCartney & Wings ‘de onnavolgbare impresario Bruce McMouse ontmoetten’.

Volgens het persbericht: “The Bruce McMouse Show is deels een concertfilm, deel een tekenfilm, en bevat beelden van de Europese tour van Wings uit 1972, afgewisseld met animaties van een muizenfamilie die onder het podium woont.”

Na het openingsnummer “Big Barn Bed” van Red Rose Speedway zwenkt de camera door de podiumplanken naar beneden naar het schattige getekende wereldje. We zien hoe Bruce McMouse zijn kinderen vermaakt met verhalen over zijn verleden, wanneer zoon Solly opgewonden de kamer binnenstormt en zegt dat ‘De Wings’ boven hen aan het optreden zijn. Gedurende het concert verkondigt Bruce aan zijn vrouw Yvonne dat Paul en de band zijn hulp nodig hebben. Bruce waagt zich dan op het podium om zijn diensten als producer aan te bieden. Naarmate het concert vordert komen er tientallen getekende muizen naar de zaal om het optreden van Wings te zien. The Bruce McMouse Show is in 2018 geheel gerestaureerd bij Final Frame Post, en er is een gloednieuwe audiomix (stereo en 5.1) bij AIR Studios gemaakt, waar deze ook gemasterd is.

Volgens het bericht: De film is geregisseerd door Barry Chattington en geproduceerd door Roger Cherrill, en de livebeelden komen uit vier shows uit 1972 in Nederland en Duitsland. Toen Paul de concertbeelden bekeek realiseerde hij zich dat het materiaal geweldige mogelijkheden bood. Voorafgaand aan de Europese tournee is bij Paul het idee van een muizenfamilie ontstaan en schetste hij de figuurtjes. Eric Wylam creëerde via Pauls schetsen de uiteindelijke McMouse-familie. Dit verhaal werd gebruikt als link met de concertbeelden. Het inspreken van de teksten van de getekende muizen vond eind 1973 plaats, en werd gedaan door Paul en Linda McCartney, Deryck Guyler, Pat Coombs en Derek Nimmo. De productie duurde van 1972 tot 1977 toen de film compleet was, maar doordat de samenstelling van de band en de muziekscene veranderd waren kwam het project in de archieven van MPL terecht.

(Bron: bestclassicbands.com)

(Vert: Liesbeth te Boekhorst)