Furore Yellow Submarine

BFNLAdvertenties, Nieuws

Yellow Submarine, de Beatlesfilm uit 1968, staat bekend om de kleurrijke en psychedelische tekenstijl naar ontwerpen van Heinz Edelmann. Maar niet alles was even kleurrijk en psychedelisch. In het oorspronkelijke script (van Lee Minoff) staat dat de film zou moeten beginnen met zwartwitbeelden van Liverpool.

De Londense animator Charlie Jenkins nam dit ernstig op en ging een paar dagen naar Liverpool op zoek naar sloppen en stegen, oude pubs, beregende kinderhoofdjes, dichtgetimmerde winkelramen en bakstenen muren.

Zijn honderden zwart-witfoto’s geven een beeld van de troosteloze havenstad anno 1967. Jenkins knipte, plakte en bewerkte een selectie uit deze foto’s vervolgens tot achtergrondbeelden voor zijn animaties, o.a. voor de song ‘Eleanor Rigby’. Ook de openingsshots van Liverpool en de straten waar Ringo door een gele onderzeeër wordt achtervolgd, werden zo door Jenkins samengesteld, ingekleurd en geanimeerd.

Welke straten fotografeerde Jenkins precies, en welke beelden kwamen waar terecht in de tekenfilm? Voor het nieuwe nummer van FURORE zocht Piet Schreuders dit alles uit aan de hand van Jenkins’ originele contactafdrukken. Veel sfeervolle foto’s van inmiddels verdwenen straten zijn hier voor het eerst te zien.

Slechts € 12,50 in de boekhandel of te bestellen op www.furoremagazine.com

22 pagina’s lang verbijsterend speurwerk.’ – Har van Fulpen

Furore 25 is beyond brilliant. There is a breathtaking breadth and dizzying depth to the topics, an unparalleled quality to the research, writing and design.’ – Mark Lewisohn