Geoff Emerick is overleden (update)

Geoff Emerick werd geboren in 1945 in Londen. Hij overleed aan een hartinfarct.  Hij was geluidstechnicus en werkte samen met The Beatles aan de albums ‘Revolver’, ‘Sgt Pepper’s Lonely Hearts Club Band’, ‘Het Witte Album’ en ‘Abbey Road’.

‘Tomorrow Never Knows’ op het album ‘Revolver’ was de allereerste song waaraan hij mee werkte. Hij hield van het experimentele werk net als Beatlesproducer George Martin.

Hij leverde baanbrekend werk met The Beatles maar produceerde ook werk van Paul McCartney, Wings (Band on the Run), The Zombies, Badfinger, Elvis Costello en Nellie McKay.

Zijn levensverhaal verscheen in een boek dat hij samen met Howard Massey schreef. Het boek kreeg de titel: ‘Here, There and Everywhere – My Life Recording The Beatles’.

Geoff Emerick werd productieassistent in de legendarische Abbey Roadstudio’s in 1962 – hij was toen 15 jaar. Hij was er bij toen een nieuw muziekgroepje die zich The Beatles noemden,  zijn eerste songs opnam. Later werkte hij mee aan de singles “She Loves You” en “I Want to Hold Your Hand”. In 1964 was hij getuige van de transformatie van het muziekgroepje uit Liverpool dat op korte tijd een proffesionele wereldberoemde band werd met de nummers “Eight Days A Week” en “I Feel Fine.”

In 1966 werd hij hoofdproducer – hij was amper 19 jaar oud – en was verantwoordelijk voor de herkenbare sound toen ze het klassieke album ‘Revolver’ opnamen. Ze maakten gebruik van innovatieve opnametechnieken die de muziekgeschiedenis veranderden.

Emerick heeft ook de monumentale albums Sgt Pepper en Abbey Road geproduced die aanzien worden als de beste opnames uit de muziekgeschiedenis.

In het boek, Here, There and Everywhere, onthult hij het creatieve process van de band in de opnamestudio, en beschrijft hoe hij omging met de speciefieke sound van hun nummers.

Emerick onthult ook wat over de  dynamiek die binnen de groep leefde – de eeuwige concurrentie tussen Lennon en McCartney, een samenwerking die steeds gemener werd en uitgroeide tot een heuse strijd met heel veel frustraties die uiteindelijk het einde betekende voor de grootste muziekgroep ter wereld.

RIP Geoff Emerick (5 december 1945 – 2 oktober 2018)

(Janien Nuijten-Colans)