George Harrison na Paul McCartney op nummer 1 in hitlijst

George Harrison staat als soloartiest op nummer één in Billboards vijftien jaar oude Top Rock Albums-hitlijst. 50 Jaar nadat het driedubbelalbum All Things Must Pass van Harrison oorspronkelijk uitkwam, stond de heruitgave op 21 augustus op nummer één in de Top Rock Albums. Volgens MRC Data zijn er in de week die eindigde op 12 augustus 32.000 albums in de VS verkocht. Het is het eerste soloalbum van Harrison in de Top Rock Albums, die zijn oorsprong heeft in 2006. Het album overtreft de nummer zevennotering van Early Takes: Volume 1 in 2012.

Harrison, die in 2001 is overleden, stond eerder bovenaan in de Top Rock Albums met de Beatles, die vier nummers één hadden. De meest recente was de heruitgave na 50 jaar van Abbey Road, die vanaf begin oktober 2019 vier weken op één stond.

Harrison is de tweede voormalige Beatle die in 2021 bovenaan in de Top Rock Albums staat. Paul McCartney heeft dit jaar twee platen uitgebracht: McCartney III (2 januari) en de bijbehorende uitgave McCartney III Imagined (7 augustus). De andere twee leden van de Beatles (John Lennon en Ringo Starr) hebben ook als soloartiesten in de Top Rock Albums gestaan. Lennon vier keer, waarvan twee keer in de top tien, met Gimme Some Truth als hoogste op nummer vijf in 2020. Starr zes keer, met als hoogste Y Not op nummer zestien in 2010.

Om het 50-jarige jubileum van All Things te herdenken, is onlangs in de Duke Of York Square, King’s Road, Chelsea de beroemde albumhoes als een levendige kunstconstructie gerecreëerd. Het betoont eer aan Georges liefde voor de natuur, tuinieren en zijn wrange gevoel voor humor.

De Constructie is ontworpen door de bekende bloemenartiest Ruth Davis van All For Love Londen en is te zien tot 20 augustus. De interactieve kunstvoorstelling bevat twee gigantische kabouters, de grootste vijf meter, die zijn gemaakt van bloemen en bladeren, schors, grassen en mos. Ze zitten boven op een grote cirkel van turf in een betekenisvolle en heilige vorm en worden omgeven door de seizoensgebonden, vergankelijke schoonheid die Harrison tijdens zijn leven onderschreef.

(Bron: yahoo.com)
(Vert: Liesbeth te Boekhorst)