George Harrison vond dat iedereen een ukelele zou moeten bezitten

Als je de stroom emo-jongens die de ukelele gebruiken in hun hardcore-band om meisjes te versieren buiten beschouwing laat, is de eenvoudige ukelele misschien wel het vrolijkste instrument aller tijden. Dat vond George Harrison in elk geval.

Alhoewel Harrison met zijn persoonlijke gitaarspel een belangrijke rol speelde in de Beatles, was de zanger van ‘All Things Must Pass’ allesbehalve een purist. Harrison stond zelfs tot een bepaalde hoogte bekend om zijn liefde voor allerlei soorten muziek, maar zijn meest geliefde instrument was zijn ukelele.

Het klinkt misschien raar, maar Harrison, een van ’s werelds leidende rock and roll-gitaristen, was gek op dat rare instrument. Hij bevestigde zijn adoratie voor de kleine gitaar toen hij een appartement in Hawaii kocht en er hele partijen van kocht. Veel mensen die ooit het pad van de grote artiest George Harrison hebben gekruist, hebben daar een glanzend nieuwe ukelele aan overgehouden.

In een briefje uit 1999 (zie hieronder) beschrijft Harrison liefkozend het bespelen en de muziek van de eenvoudige ukelele: “Iedereen die ik ken die gek is op de ukelele is ‘knetter”, schrijft George. “Je kunt hem niet bespelen zonder erbij te lachen!” Het was voor Harrison een manier om positief te blijven toen hij werd geconfronteerd met een aantal levensbedreigende situaties, zoals de keelkanker waaraan hij uiteindelijk veel te vroeg is overleden. Toen hij in 2001 tegen het einde van zijn leven kwam, gebruikte Harrison de ukelele om de moed erin te houden, zoals in de clip hieronder te zien is. Ondanks zijn schorre keel fluit Harrison er lustig op los.

Ze werden al snel een vast item in elk van de huizen van Harrison en wanneer er een feestje bij hem thuis was, kwam hij altijd al snel op de proppen met de ukelele.Zijn bandmate en vriend Paul McCartney heeft goede herinneringen aan Harrisons obsessie: “Altijd als je naar Georges huis ging, kwam na het eten de ukelele tevoorschijn en zong je met z’n allen al die oude nummers.”

Hieronder zie je Harrison in zijn element in een clip uit 1988 waarin hij zijn ukelele oppakt en met Jools Holland aan de piano “Between The Devil And The Deep Blue Sea” zingt.

Het meest aandoenlijke verhaal van Harrisons liefde voor het instrument is te zien in de onderstaande clip. Tom Petty, Harrisons vriend en bandmate in de Travelling Wilburys, vertelt over hoe de “stille” Beatle hem zijn eigen ukelele schonk. Petty was eerst nog terughoudend, maar ging overstag toen Harrison beloofde hemt e leren spelen. Het stel tokkelde er urenlang op los, zo lang dat Petty de volgende dag wakker werd met een zere pols. “Toen hij wegging en ik meeliep naar de auto zei hij: ‘Wacht, ik wil wat ukeleles achterlaten’ en hij had me er al een gegeven. Dus ik zei: ‘Ik heb er al een’. Hij zei: ‘Nee, we hebben
er meer nodig’.”

Petty herinnert zich dat Harrison zijn truck opende, waarin nog veel meer instrumenten lagen. “Volgens mij liet hij er vier achter bij mij en hij zei: ‘Wel, je weet maar nooit wanneer je ze nodig hebt. Want niet iedereen heeft er een bij de hand.’”

(Bron: faroutmagazine.co.uk)