George Harrison wordt geëerd

George Harrison zal worden geëerd met een officiële blauwe plaquette van de Britse regering, een van de eerste die zich buiten Londen bevindt. The English Heritage deelde het nieuws op 23 februari 2024, twee dagen voor de verjaardag van de overleden Beatle. Het London Blue Plaques-initiatief dat mensen uit het verleden verbindt met gebouwen van het heden, werd gestart in 1866 en wordt beschouwd als het oudste in zijn soort ter wereld. English Heritage beheert het Londense project sinds 1986. Het heeft veel soortgelijke projecten in Groot-Brittannië en de rest van de wereld geïnspireerd.

Het nieuwe nationale initiatief werd in september 2023 aangekondigd door het Ministerie van Cultuur, Media en Sport. De geschiktheidscriteria voor nominaties zijn: “Er moet minstens twintig jaar zijn verstreken sinds de dood van de kandidaat, de kandidaat moet een significante bijdrage geleverd hebben aan het menselijk welzijn of geluk, ten minste één gebouw dat bij de figuur hoort, moet nog staan in een vorm die de herdachte persoon zou hebben herkend en het moet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg.”

De blauwe plaquette van Harrison zal de komende maanden worden onthuld. De BBC merkte op dat Harrisons ouderlijk huis in Liverpool wordt beschouwd als een mogelijke locatie voor de herdenking. Harrison, geboren op 25 februari 1943, woonde tot hij zeven was in Arnold Grove 12 in de wijk Wavertree van Liverpool.

Bron: Best Classics Bands

Vertaling: Albert Braam