Harrogate (UK) markeert bezoek The Beatles

In het centrum van de Engelse stad Harrogate staan – zoals in zoveel binnensteden – een aantal winkelpanden leeg. Om het centrum voor bezoekers aantrekkelijk te houden, gebruikt de winkeliersvereniging de etalages en de winkelpui van die lege panden om het verhaal te vertellen over de connectie van de stad met beroemde mensen – waaronder The Beatles, Louis Armstrong en Sir Winston Churchill.

Onlangs is de eerste raambekleding aangebracht op een leegstaande winkel op de hoek van Cambridge Street en Market Square. Dit project wordt uitgevoerd in een samenwerking tussen lokale historicus Malcolm Neesam, het creatieve bureau The Lift Agency en de grafische experts van De-signs.

Op de winkelruiten van het eerste pand zijn straks Sir Edward Elgar, The Beatles en Louis Armstrong te zien. Componist Elgar was een regelmatige bezoeker van de stad en verbleef in zowel het Crown Hotel als in het Majestic Hotel, terwijl The Beatles en jazztrompettist Armstrong een concert gaven in de Royal Hall.

n de komende weken zullen nog drie lege winkelpanden, o.a. Debenhams in Parliament Street en Swarovski in James Street, worden beplakt met bekende gezichten, waaronder Agatha Christie, Sir Winston Churchill en Charles Dickens.

Voorzitter Sara Ferguson van de winkeliersvereniging: “Wat we doen is deze lege winkelunits weer tot leven brengen, door verhalen te vertellen over beroemde mensen dieallemaal een band hebben met Harrogate. Ik vind dat het eerste raam er absoluut fantastisch uitziet, dat het onze stad trots zal maken en mensen ook nog een reden zal geven om Harrogate te bezoeken. Er is niets erger dan dat je in een stadscentrum meerdere lege winkels ziet en met deze actie creëren wij een fantastische plek om te winkelen, te eten en te drinken in een stad die trots is op zijn geschiedenis. Ik wil vooral Malcolm Neesam bedanken, die voor de bijbehorende tekst zorgt en ook de twee andere partners in dit project: De-signs en The Lift Agency, voor het maken van zulke prachtige vinylafbeeldingen.”

(Bron: harrogateadve
(Vert: Aad Kuling)